Abstrakt: |
Przedmiot badawczy stanowiła świadomość etyczna studentów pedagogiki. Badaniem objęto 190 studentów pedagogiki pracy socjalnej Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej oraz Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznej im. M. Tanka w Mińsku na Białorusi. Do zebrania materiału posłużono się ankietą. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że niemal wszyscy respondenci (90,5%) kierowali się głosem sumienia. Ustalono również, że zdaniem ponad połowy badanych (52,1%) pedagog lub pracownik socjalny potrzebuje pogłębionej wiedzy etycznej (42,1% osób wskazało, że potrzebuje raczej pogłębionej wrażliwości etycznej). Odnotowano ponadto, że wśród cnót szczególnie potrzebnych pracownikowi socjalnemu i pedagogowi studenci najczęściej wskazywali miłość ludzi (50%), następnie: sprawiedliwość (25,8%), umiarkowanie, opanowanie (16,3%) oraz roztropność (5,8%). Dodatkowo wykazano, że według 70% badanych urządzenie państwa i wynikająca z niego pomoc socjalna powinny przede wszystkim opierać się na godności osoby ludzkiej (18,4% respondentów było zdania, że na zasadzie „od każdego według jego zdolności i każdemu według jego zasług”, a 11,6% opowiedziało się za preferencją ochrony dóbr państwowych i ciągłości państwa). |