BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Świadomość emocji uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych
Instytucja:
Data: 2006 – 2007
Badacz: Tadeusz Gałkowski, Alicja Opatowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom świadomości emocji u uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych? Jakie emocje dominują u uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych? W jaki sposób autorskie narzędzie eksperymentalne, tzw. barometr emocji, wpływa na umiejętność rozpoznawania i nazywania swoich emocji? Próbę badawczą stanowiło siedem dziewcząt oraz siedmiu chłopców w wieku od 13 do 15 lat z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczestnicy badania charakteryzowali się niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – pięć osób, umiarkowanym – jedna osoba, chorowali na cukrzycę – trzy osoby, epilepsję – dwie osoby oraz byli niepełnosprawni fizycznie – trzy osoby. Opisu emocji uczestnicy dokonywali za pośrednictwem autorskiego narzędzia, w którym bodźce stanowiły kolory (w liczbie ośmiu). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej pojawiającymi się uczuciami u badanych były radość i poczucie szczęścia (kolor pomarańczowy). Dodatkowo wykazano, że natężenie ich odczuwania wzrastało w okresie przedświątecznym. W tym samym czasie 17,4% uczniów odczuwało także złość i zdenerwowanie, co tłumaczono zbliżającym się okresem wystawiania końcowych ocen semestralnych – wykazano, że w kolejnym miesiącu uczucia złości (kolor żółty) doznawało już 13,16% uczestników zajęć. Uczucie przygnębienia i smutku (kolor czarny) okazało się towarzyszyć respondentom sporadycznie. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono zróżnicowany poziom świadomości emocji u badanej młodzieży niepełnosprawnej. Wprowadzenie autorskiego narzędzia eksperymentalnego pozytywnie wpłynęło na atrakcyjność zajęć oraz rozwinęło u uczniów umiejętność nazywania swoich emocji.

Autorskie słowa kluczowe: świadomość emocji, proces edukacyjny, pomiar edukacyjny, pomiar emocji, dysfunkcje rozwojowe
Deskryptory TESE: upośledzenie, kształcenie integracyjne, kształcenie specjalne, upośledzenie fizyczne, niepełnosprawność intelektualna, zachowania, kompetencje społeczne
TESE descriptors: disability, inclusive education, special needs education, physical disability, intellectual disability, behaviour, social competences
Publikacje:
  • Opatowska, A. i Gałkowski, T. (2010). Świadomość emocji uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych. Szkoła Specjalna, 5, 334-346.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"