Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom świadomości emocji u uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych? Jakie emocje dominują u uczniów niepełnosprawnych w klasach integracyjnych? W jaki sposób autorskie narzędzie eksperymentalne, tzw. barometr emocji, wpływa na umiejętność rozpoznawania i nazywania swoich emocji? Próbę badawczą stanowiło siedem dziewcząt oraz siedmiu chłopców w wieku od 13 do 15 lat z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczestnicy badania charakteryzowali się niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – pięć osób, umiarkowanym – jedna osoba, chorowali na cukrzycę – trzy osoby, epilepsję – dwie osoby oraz byli niepełnosprawni fizycznie – trzy osoby. Opisu emocji uczestnicy dokonywali za pośrednictwem autorskiego narzędzia, w którym bodźce stanowiły kolory (w liczbie ośmiu). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej pojawiającymi się uczuciami u badanych były radość i poczucie szczęścia (kolor pomarańczowy). Dodatkowo wykazano, że natężenie ich odczuwania wzrastało w okresie przedświątecznym. W tym samym czasie 17,4% uczniów odczuwało także złość i zdenerwowanie, co tłumaczono zbliżającym się okresem wystawiania końcowych ocen semestralnych – wykazano, że w kolejnym miesiącu uczucia złości (kolor żółty) doznawało już 13,16% uczestników zajęć. Uczucie przygnębienia i smutku (kolor czarny) okazało się towarzyszyć respondentom sporadycznie. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono zróżnicowany poziom świadomości emocji u badanej młodzieży niepełnosprawnej. Wprowadzenie autorskiego narzędzia eksperymentalnego pozytywnie wpłynęło na atrakcyjność zajęć oraz rozwinęło u uczniów umiejętność nazywania swoich emocji. |