BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Marzenna Nowicka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy procesu socjalizacji przebiegającego na zajęciach w klasach początkowych. Sformułowano następujące pytania badawcze: jakie konteksty socjalizacyjne wytwarzane są przez praktyki komunikacyjne w klasie szkolnej; jakie socjalizacyjne znaczenia ujawniają znaki obecne w przestrzeni sali lekcyjnej; jak nauczyciele konceptualizują kategorie socjalizacji, dzieciństwa i dziecka. Próbę badawczą stanowiły 22 nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej; wiek badanych mieścił się w zakresie od 30 do 40 lat; wszystkie respondentki legitymowały się wyższym wykształceniem, a w zakresie awansu zawodowego reprezentowały głównie stopień nauczyciela dyplomowanego oraz mianowanego. Przeprowadzono 39 wywiadów oraz dokonano obserwacji w 17 salach lekcyjnych. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że dyrektywność i brak zaufania były najczęściej spotykanym wariantem czynników związanych z zachowaniem nauczyciela określającego proces praktyk socjalizacyjnych na lekcjach. Zaobserwowano, że badane, które nie wykazywały zaufania do kompetencji uczniów, wykorzystywały w działaniu interwencję sterującą (w tym: drobiazgowe instruowanie, narzucanie sposobów myślenia i percepcji rzeczywistości, stałe dyscyplinowanie, kult osoby nauczyciela, formalizowanie stosunków, maskowanie i wzmacnianie władzy klimatem życzliwości, wzmacnianie przywiązywania dziecka do autorytetu oraz ograniczanie samodzielności). Dodatkowo stwierdzono wysoki stopień podobieństwa sal lekcyjnych, w których prowadzono badanie (ten sam typ mebli, podobne zagospodarowanie przestrzeni, pastelowe kolory ścian). Wśród znaków przestrzeni socjalizującej ucznia zwrócono ponadto uwagę na: dźwięki, mowę ciała nauczycielek oraz przedmioty i pomoce dydaktyczne. Zgodnie z wypowiedziami badanych najczęściej konceptualizowano dzieciństwo jako fundament, przygotowanie do dorosłości, zabawa i przyjemność, rozwój i poznawanie świata, nieodpowiedzialność, dar dla dorosłych, wspomnienie.

Deskryptory TESE: kształcenie na poziomie elementarnym, rozwój dziecka, kompetencje społeczne, umiejętności komunikowania się, nauczanie, umiejętności zawodowe
TESE descriptors: basic education, child development, social competences, communicative competences, teaching, skill
Publikacje:
  • Nowicka, M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"