BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Subiektywne i obiektywne warunki pracy nauczycieli wf – badania z terenu Opolszczyzny
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Maria Brudnik
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu charakterystyki postaci nauczyciela wychowania fizycznego z Opolszczyzny w kontekście subiektywnych i obiektywnych warunków pracy, w których pracuje, przygotowując uczniów do całożyciowej troski o zdrowie ciała. Próbę badawczą stanowiło 402 pedagogów uczących w szkołach różnego typu (II-IV poziom edukacji), których staż pracy wynosił co najmniej rok (w tym: 193 kobiety ze średnią wieku wynoszącą 39 lat i 209 mężczyzn ze średnią wieku 37 lat). Teren badań obejmował miasto i gminę Opole oraz następujące powiaty: Głubczyce, Kędzierzyn-Koźle, Kluczbork, Krapkowice, Namysłów, Olesno, Prudnik, Strzelce Opolskie. Większość badanych pozostawała w związkach małżeńskich (75,8%), 34,6% posiadało jedno dziecko, 32,6% – dwoje dzieci; osoby bezdzietne stanowiły czwartą część próby. Wykształceniem wyższym legitymowali się prawie wszyscy ankietowani, a ich średni staż pracy wynosił 14,4 roku. 30,5% nauczycieli podejmowało dodatkową pracę zarobkową. Do zebrania materiału badawczego opracowano dwuczęściowy kwestionariusz ankiety (pierwsza dotyczyła informacji socjologicznych, druga – zawierała trzy pytania zamknięte). W wyniku przeprowadzonego badania okazało się, że sukces ucznia był najczęściej wskazywanym źródłem satysfakcji w pracy zawodowej ankietowanych. Wykazano ponadto, że kobiety były bardziej skoncentrowane na pracy z wychowankiem oraz ceniły własne osiągnięcia, z kolei mężczyźni w większym stopniu skupiali się na uznaniu ze strony lokalnego środowiska. 33% respondentów wymieniło w dalszej kolejności źródła satysfakcji – uznanie przełożonych oraz uznanie społeczne. Zdaniem większości opolskich nauczycieli warunki szkół, w których pracowali, były dobre i przeciętne (64%). W gminnych placówkach szkolnych prawie 40% respondentów oceniło bazę sportową jako dobrą, a 16% – bardzo dobrą. Przewagę w określeniu warunków pracy jako dobrych odnotowano wśród pedagogów szkół ponadgimnazjalnych.

Deskryptory TESE: warunki pracy, nauczyciel przedmiotu, postawa, wychowanie fizyczne, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: working conditions, specialist teacher, attitude, physical education, teacher-student relation
Publikacje:
  • Brudnik, M. (2007). Subiektywne i obiektywne warunki pracy nauczycieli wf – badania z terenu Opolszczyzny. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 12, 26-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"