Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu charakterystyki postaci nauczyciela wychowania fizycznego z Opolszczyzny w kontekście subiektywnych i obiektywnych warunków pracy, w których pracuje, przygotowując uczniów do całożyciowej troski o zdrowie ciała. Próbę badawczą stanowiło 402 pedagogów uczących w szkołach różnego typu (II-IV poziom edukacji), których staż pracy wynosił co najmniej rok (w tym: 193 kobiety ze średnią wieku wynoszącą 39 lat i 209 mężczyzn ze średnią wieku 37 lat). Teren badań obejmował miasto i gminę Opole oraz następujące powiaty: Głubczyce, Kędzierzyn-Koźle, Kluczbork, Krapkowice, Namysłów, Olesno, Prudnik, Strzelce Opolskie. Większość badanych pozostawała w związkach małżeńskich (75,8%), 34,6% posiadało jedno dziecko, 32,6% – dwoje dzieci; osoby bezdzietne stanowiły czwartą część próby. Wykształceniem wyższym legitymowali się prawie wszyscy ankietowani, a ich średni staż pracy wynosił 14,4 roku. 30,5% nauczycieli podejmowało dodatkową pracę zarobkową. Do zebrania materiału badawczego opracowano dwuczęściowy kwestionariusz ankiety (pierwsza dotyczyła informacji socjologicznych, druga – zawierała trzy pytania zamknięte). W wyniku przeprowadzonego badania okazało się, że sukces ucznia był najczęściej wskazywanym źródłem satysfakcji w pracy zawodowej ankietowanych. Wykazano ponadto, że kobiety były bardziej skoncentrowane na pracy z wychowankiem oraz ceniły własne osiągnięcia, z kolei mężczyźni w większym stopniu skupiali się na uznaniu ze strony lokalnego środowiska. 33% respondentów wymieniło w dalszej kolejności źródła satysfakcji – uznanie przełożonych oraz uznanie społeczne. Zdaniem większości opolskich nauczycieli warunki szkół, w których pracowali, były dobre i przeciętne (64%). W gminnych placówkach szkolnych prawie 40% respondentów oceniło bazę sportową jako dobrą, a 16% – bardzo dobrą. Przewagę w określeniu warunków pracy jako dobrych odnotowano wśród pedagogów szkół ponadgimnazjalnych. |