Abstrakt: |
Celem badania było określenie, które techniki plastyczne mają wpływ na aktywizowanie twórczości dzieci w wieku przedszkolnym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego; przeanalizowano także dokumenty – prace wykonane przez czterolatki. W ramach badania przeprowadzono obserwację dzieci podczas pracy oraz wywiad z nauczycielem w przedszkolu i dziećmi podczas wykonywania prac. Badane przedszkolaki wykonywały prace plastyczne z wykorzystaniem następujących technik: rysowanie kredkami ołówkowymi, świecowymi i ołówkiem, malowanie farbami za pomocą pędzla oraz metodą pięciu palców, lepienie z plasteliny i masy solnej, wycinanie z kolorowego papieru, wydzieranie z kolorowego papieru i przyklejanie na karton. W badaniu wzięło udział 22 dzieci w wieku czterech lat, uczęszczających do Przedszkola Miejskiego nr 2 w Łodzi. Dzieci najchętniej wybierały malowanie pięcioma palcami oraz rysowanie kredkami ołówkowymi i lepienie z plasteliny. Najbardziej twórcze natomiast okazały się takie techniki jak: lepienie z masy solnej, plasteliny, malowanie farbami za pomocą palców i rysowanie kredkami ołówkowymi. Nie stwierdzono wpływu płci na wybór technik plastycznych. Płeć dzieci miała natomiast wpływ na wybór tematyki prac. Dziewczynki najczęściej rysowały kwiaty, lalki albo misie. Chłopcy za to wybierali przede wszystkim tematykę motoryzacyjną. |