BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stymulowanie twórczości plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Mariola Okraska
Abstrakt:

Celem badania było określenie, które techniki plastyczne mają wpływ na aktywizowanie twórczości dzieci w wieku przedszkolnym. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego; przeanalizowano także dokumenty – prace wykonane przez czterolatki. W ramach badania przeprowadzono obserwację dzieci podczas pracy oraz wywiad z nauczycielem w przedszkolu i dziećmi podczas wykonywania prac. Badane przedszkolaki wykonywały prace plastyczne z wykorzystaniem następujących technik: rysowanie kredkami ołówkowymi, świecowymi i ołówkiem, malowanie farbami za pomocą pędzla oraz metodą pięciu palców, lepienie z plasteliny i masy solnej, wycinanie z kolorowego papieru, wydzieranie z kolorowego papieru i przyklejanie na karton. W badaniu wzięło udział 22 dzieci w wieku czterech lat, uczęszczających do Przedszkola Miejskiego nr 2 w Łodzi. Dzieci najchętniej wybierały malowanie pięcioma palcami oraz rysowanie kredkami ołówkowymi i lepienie z plasteliny. Najbardziej twórcze natomiast okazały się takie techniki jak: lepienie z masy solnej, plasteliny, malowanie farbami za pomocą palców i rysowanie kredkami ołówkowymi. Nie stwierdzono wpływu płci na wybór technik plastycznych. Płeć dzieci miała natomiast wpływ na wybór tematyki prac. Dziewczynki najczęściej rysowały kwiaty, lalki albo misie. Chłopcy za to wybierali przede wszystkim tematykę motoryzacyjną.

Deskryptory TESE: płeć męska, płeć żeńska, edukacja artystyczna, placówka przedszkolna, kreatywność, środki dydaktyczne, metoda aktywizująca, rozwój dziecka, edukacja plastyczna
TESE descriptors: male, female, art education, pre-primary institution, creativity, teaching resourses, activity method, child development, drawing
Publikacje:
  • Okraska, M. (2011). Stymulowanie twórczości plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym. W: A. Tyl (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej (s. 189-201). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"