
Obserwuj
Tytuł badania: |
Styl życia oraz zachowania zdrowotne nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Instytucja: |
|
Data: |
październik 2003 |
Badacz: |
Arkadiusz Kaźmierczak, Paweł Kijo |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu oceny stylu życia oraz zachowań zdrowotnych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej zatrudnionych w placówkach oświatowo-wychowawczych aglomeracji łódzkiej. Próba liczyła 54 nauczycielki pracujące w przedszkolach (33 osoby) oraz szkołach podstawowych (21 osób). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci bardzo wysoko ocenili własny styl życia w aspekcie zachowania zdrowia (20% osób oceniło swój styl życia jako bardzo dobry, 64% jako zadowalający, a 15% jako średni). Odnotowano różnice pomiędzy badanymi grupami nauczycieli w ocenie sposobu odżywiania. Okazało się, że nauczyciele kształcenia początkowego w szkole podstawowej w większości deklarowali odżywianie zdrowe (14%) lub czasami zdrowe (62%). Z kolei w grupie nauczycieli edukacji przedszkolnej 62% osób wskazało czasami zdrowy sposób odżywiania, a 24% – niezdrowy. Ustalono również, że zaledwie 30% badanych poświęcało około godziny tygodniowo na zajęcia ruchowe w czasie wolnym (do głównych przyczyn tego stanu rzeczy należały: brak wolnego czasu oraz niedostatek środków materialnych). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że 38% ankietowanych określiło swoje przygotowanie do realizacji programu wychowania zdrowotnego w przedszkolu i szkole jako słabe lub niemożliwe do sklasyfikowania. |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, postawa, zachowania, placówka edukacyjna, nauczyciel, edukacja zdrowotna, wypoczynek |
TESE descriptors: |
health, attitude, behaviour, educational institution, teacher, health education, leisure |
Publikacje: |
- Kaźmierczak, A. i Kijo, P. (2004). Styl życia i zachowania zdrowotne nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio D, 179. Pobrane z http://neurocentrum.pl/index.php

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.