BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Fenomen optymizmu-pesymizmu młodzieży w kontekście emancypacyjnej roli edukacji
Data: kwiecień 2001 – maj 2001
Badacz: Anna Pluskota-Lewandowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był fenomen optymizmu i pesymizmu wśród młodzieży. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: 1) pierwszy w okresie kwietnia i maja 2001 r. (badanie ilościowe) – objęto nim 160 uczniów klas drugich ZSZ oraz 131 licealistów z województwa toruńskiego; dobór próby miał charakter celowy, by odzwierciedlał rzeczywiste proporcje w rozkładzie szkół w województwie toruńskim oraz w rozkładzie uczącej się w nich młodzieży; zastosowano metodę ankietową; celem tego etapu była klasyfikacja uczniów ze względu na optymizm i pesymizm, pytano również o położenie społeczne, miejsce zamieszkania, wykształcenie rodziców i sytuację finansową rodziny; 2) drugi etap (badanie jakościowe) – objęto nim po dwie osoby zaklasyfikowane jako optymiści lub pesymiści, z czego jedna znajdowała się w korzystnym położeniu społecznym, druga zaś w niekorzystnym; łącznie przebadano czterech osiemnastolatków; zastosowano metodę pogłębionych wywiadów indywidualnych. Wyniki badania ujawniły, że najwięcej osób wykazywało ambiwalentny stosunek do własnego życia – spodziewały się one tyle samo zdarzeń pomyślnych, co niepomyślnych. Odsetek optymistów wyniósł 28,2%, pesymistów zaś – 21,4%. Typy skrajne obu postaw reprezentowało odpowiednio 1,36% i 3,06% uczniów. Wśród priorytetów badanych dominowało zdobycie wykształcenia oraz zawodu, a następnie otrzymanie dobrej pracy. Młodzież deklarowała najczęściej osiągnięcia natury osobistej, rzadko zaś „oficjalnej”. Niemal połowa respondentów nie umiała pochwalić się żadnymi osiągnięciami. Aspiracje edukacyjne badanych były wysokie – wielu planowało w przyszłości studia wyższe. Stosunkowo pozytywnie odnoszono się również do dokonań szkolnych, określając je najczęściej jako „dobre”. Większość uczniów oceniała swoje szanse na zdobycie dobrego wykształcenia jako podobne do tych posiadanych przez ich rówieśników z klasy (analogicznie było w przypadku innych grup odniesienia). Swoją karierę szkolną młodzież uzależniała od indywidualnej pracy i posiadanych zdolności. Optymizm cechował osoby o wysokiej samoocenie, przekonane o możliwości wpływu na bieg wydarzeń i kreowania własnego losu, planujące i aktywne, stawiające sobie cele w sposób maksymalizujący przyszłe zyski oraz o wysokich aspiracjach edukacyjnych. Pesymiści wyróżniali się z kolei niższym poczuciem własnej wartości i niższym poczuciem sprawstwa, negatywną oceną swoich szans na zdobycie dobrego wykształcenia, brakiem skłonności do formułowania długofalowych planów kształceniowych, nastawieniem na minimalizowanie strat oraz obieraniem biernej strategii życiowej.

Author's Keywords: educational chances, optimism, pessimism, positive psychology, social reproduction, transgress
Deskryptory TESE: postawa, planowanie edukacji, kariera szkolna, kariera zawodowa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, młodzież
TESE descriptors: attitude, educational planning, school career, career, secondary school, vocational school, youth
Publikacje:
  • Pluskota-Lewandowska, A. (2009). Fenomen optymizmu-pesymizmu młodzieży w kontekście emancypacyjnej roli edukacji. Kultura i Edukacja, 3, 22-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"