BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Filmowa adaptacja „Pasji” w świetle jej recepcji przez młodzież. Pedagogiczne implikacje użytkownika mediów
Instytucja:
Data: 2004
Badacz: Kazimierz Ostrowski
Abstrakt:

Celem badania było zebranie opinii bydgoskiej młodzieży ze szkół średnich na temat filmowej adaptacji Pasji. Badana młodzież licealna została poddana sondażowi diagnostycznemu (pytania zamknięte). W badaniu wzięło udział 238 osób z klas drugich. Do analizy posłużył nieparametryczny test chi-kwadrat (oprac. Krzyszofiak i Urbanek). Pytania badawcze były następujące: Jak przedstawia się uczestnictwo młodzieży w kulturze filmowej? (Prawie 60% uczniów obejrzało ten film ze względu na reklamę medialną). Czy film wywołał zmianę wartości preferowanych wcześniej przez młodzież? Czy film stanowił punkt wyjścia do oddziaływań pedagogicznych w szeroko pojętym procesie wychowawczym? (Przeważająca liczba uczniów, w tym szczególnie dziewczęta, inicjowała zagadnienia dotyczące nurtujących ich pytań w związku z obejrzanym materiałem filmowym). Jaki był odbiór filmu przez młodzież (powierzchowny, dogłębny) i czy wzbudził on refleksje dotyczące zmiany postaw? (53% badanej młodzieży odebrało ten film w sposób emocjonalny). Ponadto wyniki badań wskazują, że miłość, uczciwość, rodzina, szczerość, wolność, przyjaciele i sprawiedliwość to najważniejsze wartości dla badanej grupy osób, natomiast wartość miłości jest najbardziej cenna – zdaniem respondentów – w świetle obejrzanego filmu.

Deskryptory TESE: młodzież, kino, postawa, wychowanie moralne, uczeń
TESE descriptors: youth, cinema, attitude, moral education, pupil
Publikacje:
  • Ostrowski, K. (2005). Filmowa adaptacja „Pasji” w świetle jej recepcji przez młodzież. Pedagogiczne implikacje użytkownika mediów. Paedagogia Christiana, 1, 141-154.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"