Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii bydgoskiej młodzieży ze szkół średnich na temat filmowej adaptacji Pasji. Badana młodzież licealna została poddana sondażowi diagnostycznemu (pytania zamknięte). W badaniu wzięło udział 238 osób z klas drugich. Do analizy posłużył nieparametryczny test chi-kwadrat (oprac. Krzyszofiak i Urbanek). Pytania badawcze były następujące: Jak przedstawia się uczestnictwo młodzieży w kulturze filmowej? (Prawie 60% uczniów obejrzało ten film ze względu na reklamę medialną). Czy film wywołał zmianę wartości preferowanych wcześniej przez młodzież? Czy film stanowił punkt wyjścia do oddziaływań pedagogicznych w szeroko pojętym procesie wychowawczym? (Przeważająca liczba uczniów, w tym szczególnie dziewczęta, inicjowała zagadnienia dotyczące nurtujących ich pytań w związku z obejrzanym materiałem filmowym). Jaki był odbiór filmu przez młodzież (powierzchowny, dogłębny) i czy wzbudził on refleksje dotyczące zmiany postaw? (53% badanej młodzieży odebrało ten film w sposób emocjonalny). Ponadto wyniki badań wskazują, że miłość, uczciwość, rodzina, szczerość, wolność, przyjaciele i sprawiedliwość to najważniejsze wartości dla badanej grupy osób, natomiast wartość miłości jest najbardziej cenna – zdaniem respondentów – w świetle obejrzanego filmu. |