BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież Pogranicza 2008
Kolejne lata cyklu: 2007 2008 2009
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: marzec 2008 – maj 2008
Badacz: Piotr Długosz
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza sytuacji młodzieży zamieszkującej obszar pogranicza. Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety audytoryjnej na próbie 800 gimnazjalistów oraz 936 maturzystów ze szkół byłego województwa przemyskiego. Badanie dotyczyło głównie orientacji życiowych młodzieży, planów edukacyjno-zawodowych, wykorzystywania nowych technologii (TIK), a także pobierania prywatnych lekcji. Sondaż przeprowadzono z wykorzystaniem wywiadu audytoryjnego, którym objęto młodzież z byłego województwa przemyskiego i krosińskiego. Próbę dobrano metodą kwotową, dane zebrano zaś z pomocą studentów II roku socjologii Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu w ramach kursu „Przygotowanie i realizacja projektu badawczego”. Łącznie zgromadzono 936 ankiet wypełnionych przez maturzystów i 800 ankiet wypełnionych przez gimnazjalistów. Dane pochodziły z 32 szkół ponadgimnazjalnych i 24 gimnazjów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież z pogranicza cechowała się wysokim poziomem aspiracji życiowych – ponad 80% gimnazjalistów zamierzało uczyć się w szkole średniej i zdać maturę, kolejne 60% planowało kontynuować naukę po zakończeniu szkoły ponadgimnazjalnej w tym większość na studiach wyższych (84%). Wśród maturzystów 88% planowało podjąć studia wyższe. Swoje aspiracje edukacyjne młodzież lokowała jednak poza regionem – większość preferowała uczelnie krakowskie. Względną popularnością cieszył się jeszcze Uniwersytet Rzeszowski, na lokalnym rynku edukacyjnym liczyła się również Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Przemyślu. Determinację młodzieży potwierdzała skala korzystania z korepetycji – dotyczyło to 30% gimnazjalistów i 50% maturzystów. 80% badanych posiadało komputer a 94% korzystało z Internetu. Aspiracje zawodowe badanych dotyczyły głównie profesji „białych kołnierzyków” – większość pragnęła pracować w sektorze usługi piastować stanowiska związane z edukacją, biznesem, finansami i służbami mundurowymi. 40% zamierzało ułożyć sobie życie poza regionem. Głównymi celami życiowymi młodzieży była samorealizacja i szczęście osobiste, które zamierzano osiągnąć przede wszystkim za pomocą dobrego i wszechstronnego wykształcenia. Badanych cechował również wysoki poziom optymizmu w zakresie własnych możliwości, perspektywy realizacji celów i zadowolenia z życia.

 

Deskryptory TESE: młodzież, korzystanie z Internetu, postawa wobec szkoły, technologia informacyjno-komunikacyjna, miejsce zamieszkania, planowanie edukacji
TESE descriptors: youth, Internet usage, attitude towards school, ICT, place of residence, educational planning
Publikacje:
  • Długosz, P. (oprac.). (2008). Młodzież Pogranicza 2008. Pobrane z http://www.pwsw.pl/teksty-cbnm
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"