Obserwuj
Tytuł badania: |
Młodzież Pogranicza 2008 |
Kolejne lata cyklu: |
2007
2008
2009
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
marzec 2008 – maj 2008 |
Badacz: |
Piotr Długosz |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza sytuacji młodzieży zamieszkującej obszar pogranicza. Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety audytoryjnej na próbie 800 gimnazjalistów oraz 936 maturzystów ze szkół byłego województwa przemyskiego. Badanie dotyczyło głównie orientacji życiowych młodzieży, planów edukacyjno-zawodowych, wykorzystywania nowych technologii (TIK), a także pobierania prywatnych lekcji. Sondaż przeprowadzono z wykorzystaniem wywiadu audytoryjnego, którym objęto młodzież z byłego województwa przemyskiego i krosińskiego. Próbę dobrano metodą kwotową, dane zebrano zaś z pomocą studentów II roku socjologii Państwowej Wyższej Szkoły Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu w ramach kursu „Przygotowanie i realizacja projektu badawczego”. Łącznie zgromadzono 936 ankiet wypełnionych przez maturzystów i 800 ankiet wypełnionych przez gimnazjalistów. Dane pochodziły z 32 szkół ponadgimnazjalnych i 24 gimnazjów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież z pogranicza cechowała się wysokim poziomem aspiracji życiowych – ponad 80% gimnazjalistów zamierzało uczyć się w szkole średniej i zdać maturę, kolejne 60% planowało kontynuować naukę po zakończeniu szkoły ponadgimnazjalnej w tym większość na studiach wyższych (84%). Wśród maturzystów 88% planowało podjąć studia wyższe. Swoje aspiracje edukacyjne młodzież lokowała jednak poza regionem – większość preferowała uczelnie krakowskie. Względną popularnością cieszył się jeszcze Uniwersytet Rzeszowski, na lokalnym rynku edukacyjnym liczyła się również Wyższa Szkoła Prawa i Administracji w Przemyślu. Determinację młodzieży potwierdzała skala korzystania z korepetycji – dotyczyło to 30% gimnazjalistów i 50% maturzystów. 80% badanych posiadało komputer a 94% korzystało z Internetu. Aspiracje zawodowe badanych dotyczyły głównie profesji „białych kołnierzyków” – większość pragnęła pracować w sektorze usługi piastować stanowiska związane z edukacją, biznesem, finansami i służbami mundurowymi. 40% zamierzało ułożyć sobie życie poza regionem. Głównymi celami życiowymi młodzieży była samorealizacja i szczęście osobiste, które zamierzano osiągnąć przede wszystkim za pomocą dobrego i wszechstronnego wykształcenia. Badanych cechował również wysoki poziom optymizmu w zakresie własnych możliwości, perspektywy realizacji celów i zadowolenia z życia.
|
Deskryptory TESE: |
młodzież, korzystanie z Internetu, postawa wobec szkoły, technologia informacyjno-komunikacyjna, miejsce zamieszkania, planowanie edukacji |
TESE descriptors: |
youth, Internet usage, attitude towards school, ICT, place of residence, educational planning |
Publikacje: |
- Długosz, P. (oprac.). (2008). Młodzież Pogranicza 2008. Pobrane z http://www.pwsw.pl/teksty-cbnm
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.