Tytuł badania: |
W kierunku edukacji międzykulturowej. Parafialna Szkoła Romska w Suwałkach |
Data: |
2007 |
Badacz: |
Joanna Cukras-Stelągowska, Jakub Stelągowski |
Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie fenomenu edukacyjnego w postaci jedynej w Polsce szkoły dla dzieci romskich w Suwałkach. Przeprowadzono analizę przypadku (case study) w Parafialnej Szkole Romskiej w Suwałkach, założonej przez ks. Jerzego Zawadzkiego we współpracy z Jackiem Milewskim w 1994 roku i znajdującej się pod merytorycznym nadzorem Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Badanie ujawniło rosnącą świadomość wielokulturowości wśród nauczycieli zatrudnionych w szkole oraz odchodzenie od stereotypów i uprzedzeń na temat Romów. Z kolei w grupie romskich dzieci wykształcało się pozytywne nastawienie do szkoły, jej organizacji i wymagań. Wśród istotnych problemów funkcjonowania szkoły stwierdzono nieskuteczność polityki socjalnej, trudności ekonomiczne romskich rodzin oraz bariery adaptacji w suwalskich szkołach. Działalność romskiej szkoły, w tym w szczególności J. Milewskiego, pomogła rozpropagować ideę różnorodności kulturowej w Suwałkach, co ułatwiło podejmowanie dialogu ze społecznością romską, w tym z uczniami romskimi i ich rodzicami, przyczyniając się do przeciwdziałania wykluczaniu Romów ze społeczności polskiej oraz z polskiego systemu edukacji. |
Author's Keywords: |
education, Romany school, parents, children, intercultural education, monograph |
Deskryptory TESE: |
integracja społeczna, romski, społeczność lokalna, środowisko społeczno-kulturowe, szkoła podstawowa, relacje międzygrupowe, tożsamość kulturowa |
TESE descriptors: |
social integration, Romani, local community, socio-cultural environment, primary school, intergroup relations, cultural identity |
Publikacje: |
- Cukras-Stelągowska, J. i Stelągowski, J. (2009). W kierunku edukacji międzykulturowej. Parafialna Szkoła Romska w Suwałkach. Kultura i Edukacja, 1(70), 111-127.
|