Obserwuj
Tytuł badania: |
W jaki sposób uczniowie postrzegają pracę nauczycieli podczas lekcji? |
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Przemysław Majkut |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu próbę sprawdzenia, jak uczniowie postrzegają pracę nauczycieli podczas lekcji w szkole. Metoda analizy czynnikowej (analiza głównych składowych) dotyczyła odpowiedzi uczniów z wylosowanych szkół (badania kwestionariuszowe z wykorzystaniem ankiety audytoryjnej prowadzone przez Wydział Badań i Analiz OKE w Krakowie w 2006 roku) podlegających Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie; uczniowie ci zdawali w 2006 roku egzamin gimnazjalny, maturalny lub pisali sprawdzian po szkole podstawowej. Pozyskano łącznie 1757 odpowiedzi uczniowskich. Przeanalizowano także ankiety skierowane do dyrektorów szkół. W opracowaniu danych wykorzystano program statystyczny SPSS. Jednym z rezultatów, które pojawiły się w wyniku wprowadzenia egzaminów zewnętrznych, jest ich wpływ na sposób uczenia uczniów w szkole. Zasadniczą kwestią jest odpowiedź na pytanie: czy istnieje zjawisko uczenia się pod testy i czy uczniowie postrzegają pracę nauczyciela jako zdominowaną zagadnieniami egzaminów zewnętrznych. Wyniki badania jednoznacznie potwierdziły, że uczniowie gimnazjum pozytywnie wypowiadali się o pracy nauczycieli, przy czym wyraźnie oddzielali ich bieżące przygotowanie do codziennych zajęć od prowadzenia zajęć dotyczących omawiania zagadnień egzaminacyjnych. Badacze nie rozstrzygnęli, czy oznacza to uczenie się pod testy.
|
Deskryptory TESE: |
ewaluacja, ocenianie, egzamin, test standaryzowany, zawód nauczyciela, ocena uczących się, ewaluacja przez słuchaczy |
TESE descriptors: |
evaluation, marking, examination, standardised test, teaching profession, evaluation of students, evaluation by students |
Publikacje: |
- Majkut, P. (2007). W jaki sposób uczniowie postrzegają pracę nauczycieli podczas lekcji? W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (s. 316-322). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.