BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W jaki sposób uczniowie postrzegają pracę nauczycieli podczas lekcji?
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Przemysław Majkut
Abstrakt:

Badanie miało na celu próbę sprawdzenia, jak uczniowie postrzegają pracę nauczycieli podczas lekcji w szkole. Metoda analizy czynnikowej (analiza głównych składowych) dotyczyła odpowiedzi uczniów z wylosowanych szkół (badania kwestionariuszowe z wykorzystaniem ankiety audytoryjnej prowadzone przez Wydział Badań i Analiz OKE w Krakowie w 2006 roku) podlegających Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie; uczniowie ci zdawali w 2006 roku egzamin gimnazjalny, maturalny lub pisali sprawdzian po szkole podstawowej. Pozyskano łącznie 1757 odpowiedzi uczniowskich. Przeanalizowano także ankiety skierowane do dyrektorów szkół. W opracowaniu danych wykorzystano program statystyczny SPSS. Jednym z rezultatów, które pojawiły się w wyniku wprowadzenia egzaminów zewnętrznych, jest ich wpływ na sposób uczenia uczniów w szkole. Zasadniczą kwestią jest odpowiedź na pytanie: czy istnieje zjawisko uczenia się pod testy i czy uczniowie postrzegają pracę nauczyciela jako zdominowaną zagadnieniami egzaminów zewnętrznych. Wyniki badania jednoznacznie potwierdziły, że uczniowie gimnazjum pozytywnie wypowiadali się o pracy nauczycieli, przy czym wyraźnie oddzielali ich bieżące przygotowanie do codziennych zajęć od prowadzenia zajęć dotyczących omawiania zagadnień egzaminacyjnych. Badacze nie rozstrzygnęli, czy oznacza to uczenie się pod testy.

 

Deskryptory TESE: ewaluacja, ocenianie, egzamin, test standaryzowany, zawód nauczyciela, ocena uczących się, ewaluacja przez słuchaczy
TESE descriptors: evaluation, marking, examination, standardised test, teaching profession, evaluation of students, evaluation by students
Publikacje:
  • Majkut, P. (2007). W jaki sposób uczniowie postrzegają pracę nauczycieli podczas lekcji? W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach uczniów (s. 316-322). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"