Abstrakt: |
Przedmiotem badania były sposoby doskonalenia procesów dydaktycznych w polskiej edukacji. Dane pozyskano z ewaluacji zewnętrznej, która odbyła się w 657 szkołach. Narzędziem badawczym była ankieta skierowana do nauczycieli i dyrektorów (próba dyrektorów liczyła 200 osób). Poprzez analizę poziomów spełniania powyższego wymagania zilustrowano procentowy rozkład z danego poziomu (71% szkół realizowało to wymaganie na poziomie B). Okazało się np., że analiza egzaminów zewnętrznych służyła doskonaleniu wybranych treści (25%), zmianie oferty zajęć nadobowiązkowych oraz liczby godzin (23%), zmianie metod nauczania (13%), indywidualizacji (12%). Doniesienie pokazuje także m.in. procentowy rozkład wykorzystania przez nauczycieli poszczególnych rodzajów badań zewnętrznych. Najpopularniejsze są dane z egzaminów zewnętrznych (16%), a następnie: mikrobadania prowadzone przez nauczycieli w klasach, w których uczą (15%), badania losów absolwentów (14%), zewnętrzne badania edukacyjne (11%), inne rodzaje badań edukacyjnych (8%), ewaluacja zewnętrzna (4%). Raport dowodzi, że w przypadku 98% szkół analizowany jest w nich przebieg procesów edukacyjnych. Doniesienie wieńczą rekomendacje dotyczące badanego tematu. |