BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W jaki sposób i jakie analizy wykorzystuje się w polskich szkołach do doskonalenia procesów edukacyjnych
Typ badania: ewaluacyjne
Data: 1 września 2013 – 31 marca 2014
Badacz: Barbara Milecka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były sposoby doskonalenia procesów dydaktycznych w polskiej edukacji. Dane pozyskano z ewaluacji zewnętrznej, która odbyła się w 657 szkołach. Narzędziem badawczym była ankieta skierowana do nauczycieli i dyrektorów (próba dyrektorów liczyła 200 osób). Poprzez analizę poziomów spełniania powyższego wymagania zilustrowano procentowy rozkład z danego poziomu (71% szkół realizowało to wymaganie na poziomie B). Okazało się np., że analiza egzaminów zewnętrznych służyła doskonaleniu wybranych treści (25%), zmianie oferty zajęć nadobowiązkowych oraz liczby godzin (23%), zmianie metod nauczania (13%), indywidualizacji (12%). Doniesienie pokazuje także m.in. procentowy rozkład wykorzystania przez nauczycieli poszczególnych rodzajów badań zewnętrznych. Najpopularniejsze są dane z egzaminów zewnętrznych (16%), a następnie: mikrobadania prowadzone przez nauczycieli w klasach, w których uczą (15%), badania losów absolwentów (14%), zewnętrzne badania edukacyjne (11%), inne rodzaje badań edukacyjnych (8%), ewaluacja zewnętrzna (4%). Raport dowodzi, że w przypadku 98% szkół analizowany jest w nich przebieg procesów edukacyjnych. Doniesienie wieńczą rekomendacje dotyczące badanego tematu.

Deskryptory TESE: Polska, szkoła, ewaluacja, proces uczenia się, jakość kształcenia
TESE descriptors: Poland, school, evaluation, learning process, quality of education
Publikacje:
  • Milecka, B. (2014). W jaki sposób i jakie analizy wykorzystuje się w polskich szkołach do doskonalenia procesów edukacyjnych. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wznioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2013/2014 (s. 213-227). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"