BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Co licealiści wiedzą o finansach i ubezpieczeniach
Instytucja:
Data: 14 kwietnia 2012 – 8 maja 2012
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było określenie wiedzy i postaw ekonomicznych wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Próbę badawczą stanowiło 3204 uczniów liceów i techników (placówki wylosowano na podstawie bazy szkół uczestniczących w programach Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości). Do zebrania materiału wykorzystano metodę ankietową CAWI. Zdaniem ponad 65% respondentów instytucje finansowe są godne zaufania. Chociaż badanie zorganizowano tuż po wprowadzeniu w Polsce reformy emerytalnej, uczniowie mieli trudności z określeniem jej podstawowych założeń. Jedynie nieco ponad 40% ankietowanych wiedziało, że wraz z nową reformą zrównano wiek emerytalny kobiet i mężczyzn. 50% respondentów zdawało sobie sprawę, że IKE to indywidualne konta emerytalne, na których można oszczędzać pieniądze na przyszłą emeryturę. Aż 70% uczniów przyznało, że chcieliby mieć większą wiedzę ekonomiczną. 70% badanych wiedziało, czym są ubezpieczenia OC i AC. Tak duży odsetek poprawnych odpowiedzi tłumaczono tym, że OC i AC to podstawowe ubezpieczenia komunikacyjne, a badani są już w takim wieku, że sami mogą posiadać prawo jazdy. Największe braki w wiedzy u respondentów stwierdzono w zakresie samodzielnego inwestowania. Połowa badanych twierdziła, że inwestowanie w funduszach inwestycyjnych wiąże się zawsze z dużym ryzykiem. Tyle samo ankietowanych uważało, że by prowadzić transakcje giełdowe, trzeba zdać specjalistyczny egzamin maklerski. Ponadto aż 1/3 uczniów szkół ponadgimnazjalnych nie potrafiłaby założyć lokaty oszczędnościowej, a 34% badanych nie wiedziało, czym jest bessa. Ponad 30% respondentów źle oceniło swoją wiedzę na temat finansów.

Deskryptory TESE: ekonomia, wiedza, postawa, szkolnictwo średnie, szkoła średnia
TESE descriptors: economics, knowledge, attitude, secondary education, secondary school
Publikacje:
  • Co licealiści wiedzą o finansach i ubezpieczeniach. (2012). Pobrane z http://media.pzu.pl/pr/221302/co-licealisci-wiedza-o-finansach-i-ubezpieczeniach
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"