BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Demokratyczna szkoła z perspektywy toruńskich gimnazjalistów – definicje, oceny, postulaty
Instytucja:
Data: listopad 2008 – grudzień 2008
Badacz: Violetta Kopińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy rozumienia demokracji na gruncie środowiska szkolnego. Próbę badawczą stanowiło 373 uczniów (w tym 184 dziewczęta oraz 189 chłopców) klas drugich oraz trzecich gimnazjów publicznych w Toruniu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę składającą się z 26 pytań o charakterze otwartym i zamkniętym. Ponad połowa uczniów, którzy opisali demokratyczną szkołę, posłużyła się sformułowaniami definicji. Odpowiedzi podzielono na poprawne oraz błędne na podstawie aspektów lingwistycznych, tzn. ustalenia podstawowego pola semantycznego. Osobne grupy stanowiły definicje z zabarwieniem emocjonalnym. Z kolei wśród wszystkich obiektywnych wypowiedzi 38,3% należało do właściwych, tzn. zawierały odniesienia do takich elementów jak: swoboda wypowiedzi, prawo głosu, decyzje podejmowane większością głosów, równość wobec prawa. 39,8% ankietowanych w odpowiedziach należących do tej grupy eksponowało rolę uczniów, 15% brało pod uwagę również znaczenie innych podmiotów, największa część wypowiedzi miała charakter ogólny (45,2%). Wśród błędnych odpowiedzi 38,3% nie miało charakteru definicyjnego – w tym 40,9% zawierało ocenę pozytywną (z czego 15,8% idealizowało szkołę demokratyczną), 14% – negatywną, a 30,1% – neutralną. W trakcie analizy wyników zwrócono uwagę na wysoki odsetek ankietowanych, którzy nie mieli poczucia uczniowskiego wpływu na współtworzenie rzeczywistości szkolnej (10,5%). Wykazano ponadto, że 26,7% badanych gimnazjalistów nie miało również poczucia ochrony praw ucznia.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, młodzież, gimnazjum, szkoła, uczeń, demokracja, rozumienie
TESE descriptors: attitude towards school, youth, lower secondary, school, pupil, democracy, comprehension
Publikacje:
  • Kopińska, V. (2010). Demokratyczna szkoła z perspektywy toruńskich gimnazjalistów – definicje, oceny, postulaty. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, 79-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"