BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dekonstrukcja myślenia edukacyjnego – szkoły myślenia w edukacji
Data: [1994]
Badacz: Ewa Rodziewicz
Abstrakt:

Badaniem objęto około 140 osób (głównie studentów pierwszego roku pedagogiki i około dziewięciu nauczycieli kilku szkół podstawowych państwowych i niepaństwowych pojawiających się na Uniwersytecie Gdańskim na spotkaniach Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego). Przeprowadzono z nimi nieustrukturyzowane wywiady, zachęcające do określenia siebie jako wychowawców lub potencjalnych wychowawców, pożądanych współcześnie nauczycieli; zaproszono ich do odsłonięcia teoretycznych, kulturowych, potocznych założeń i sensów, które realizują, odnajdują w pracy wychowawczej, do wyrażenia opinii o ważności teorii w praktyce działania wychowawczego; zaproponowano dokonanie autoopisu praktyk wychowawczych realizowanych w edukacji, nazwanie kontekstu działania wychowawczego. Uzyskano charakterystyki, reprezentacje różnych szkół, stylów myślenia w edukacji i o edukacji. Analiza wypowiedzi pozwoliła odsłonić różne rodzaje mentalności nauczycielskiej, sposoby sytuowania się wobec teorii i praktyki edukacyjnej, wielość sposobów interpretacyjnych tego, co dzieje się w edukacji. Stwierdzono, że nauczyciele chętnie wiążą się z pewnymi określonymi rodzajami wiedzy, orientacjami epistemicznymi, sposobami rozumienia pracy wychowawczej, rodzajami racjonalizacji w prezentacji uczniom obrazu świata, preferują odmienne sposoby relacji z uczniami. Autoprezentacje i preferencje nauczycielskie pozwoliły odczytać ważność różnych filozofii i założeń leżących u podstaw ich myślenia i różnych sposobów teoretyzowania w praktyce, sposobów użycia języka, kategorii pojęciowych określających sposób spełniania przez nich roli zawodowej. W konsekwencji wyróżniono: szkołę myślenia fundamentalistycznego (nauczyciele jako aplikatorzy założeń odgórnie zadanych); szkołę myślenia teoretycznego; szkołę myślenia antyfundamentalistycznego (nauczyciele jako aplikatorzy wiedzy kulturowej); szkołę negocjacji (między fundamentalizmem a antyfundamentalizmem).

Deskryptory TESE: nauczyciel, student, filozofia edukacji, nauki o wychowaniu, zawód nauczyciela
TESE descriptors: teacher, student, philosophy of education, sciences of education, teaching profession
Publikacje:
  • Rodziewicz, E. (1995). Dekonstrukcja myślenia edukacyjnego – szkoły myślenia w edukacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 22, 143-152.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"