Tytuł badania: |
Dekodowanie mimicznych i wokalnych oznak emocji przez dzieci w wieku 4-7 lat |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Ewa Czaplewska |
Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy i w jakim zakresie dzieci w wieku przedszkolnym: 4;0-7;11 roku życia rozpoznają mimiczne oznaki emocji? Czy i w jakim zakresie dzieci w wieku przedszkolnym: 4;0-7;11 roku życia rozpoznają wokalne oznaki emocji? Czy w przypadku niespójności przekazu werbalnego i niewerbalnego dzieci w wieku przedszkolnym: 4;0-7;11 roku życia kierują się treścią czy intonacją zawartą w wypowiedzi? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano autorskie narzędzie: Rozpoznawanie emocji (Czaplewska, 2002). Badaniem objęto 113 dzieci uczęszczających do dwóch przedszkoli publicznych (dobór placówek miał charakter losowy). Dzieci pochodziły z Trójmiasta albo okolic. Jeśli chodzi o mimiczne wyrażanie emocji, zaobserwowano zwiększanie się umiejętności dekodowania strachu wraz z wiekiem – na poziomie istotnym statystycznie wystąpiła różnica między czterolatkami i pięciolatkami oraz między sześciolatkami i siedmiolatkami. Ponad połowa respondentów trafnie odczytała gniew; nie stwierdzono różnic statystycznie istotnych między poszczególnymi grupami wiekowymi. Radość na podstawie intonacji najtrafniej dekodowały sześciolatki i czterolatki, słabiej pięciolatki i siedmiolatki. Gorzej dzieci radziły sobie z odczytaniem smutku – poprawne odpowiedzi wskazało mniej niż 50% osób w każdej grupie wiekowej. Jeszcze gorzej radzono sobie z dekodowaniem strachu – najsłabiej wypadły dzieci siedmioletnie; różnica istotna statystycznie wystąpiła między siedmiolatkami i sześciolatkami. |
Autorskie słowa kluczowe: |
komunikacja niewerbalna, emocja, mimika, intonacja, sprzeczność |
Author's Keywords: |
non-verbal communication, emotion, facial expression, voice expression, contradiction |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, inteligencja, komunikacja niewerbalna, rozumienie |
TESE descriptors: |
child, child development, intelligence, non-verbal communication, comprehension |
Publikacje: |
- Czaplewska, E. (2009). Dekodowanie mimicznych i wokalnych oznak emocji przez dzieci w wieku 4-7 lat. Psychologia Rozwojowa, 2, 73-82.
|