BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dekodowanie mimicznych i wokalnych oznak emocji przez dzieci w wieku 4-7 lat
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Ewa Czaplewska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy i w jakim zakresie dzieci w wieku przedszkolnym: 4;0-7;11 roku życia rozpoznają mimiczne oznaki emocji? Czy i w jakim zakresie dzieci w wieku przedszkolnym: 4;0-7;11 roku życia rozpoznają wokalne oznaki emocji? Czy w przypadku niespójności przekazu werbalnego i niewerbalnego dzieci w wieku przedszkolnym: 4;0-7;11 roku życia kierują się treścią czy intonacją zawartą w wypowiedzi? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano autorskie narzędzie: Rozpoznawanie emocji (Czaplewska, 2002). Badaniem objęto 113 dzieci uczęszczających do dwóch przedszkoli publicznych (dobór placówek miał charakter losowy). Dzieci pochodziły z Trójmiasta albo okolic. Jeśli chodzi o mimiczne wyrażanie emocji, zaobserwowano zwiększanie się umiejętności dekodowania strachu wraz z wiekiem – na poziomie istotnym statystycznie wystąpiła różnica między czterolatkami i pięciolatkami oraz między sześciolatkami i siedmiolatkami. Ponad połowa respondentów trafnie odczytała gniew; nie stwierdzono różnic statystycznie istotnych między poszczególnymi grupami wiekowymi. Radość na podstawie intonacji najtrafniej dekodowały sześciolatki i czterolatki, słabiej pięciolatki i siedmiolatki. Gorzej dzieci radziły sobie z odczytaniem smutku – poprawne odpowiedzi wskazało mniej niż 50% osób w każdej grupie wiekowej. Jeszcze gorzej radzono sobie z dekodowaniem strachu – najsłabiej wypadły dzieci siedmioletnie; różnica istotna statystycznie wystąpiła między siedmiolatkami i sześciolatkami.

Autorskie słowa kluczowe: komunikacja niewerbalna, emocja, mimika, intonacja, sprzeczność
Author's Keywords: non-verbal communication, emotion, facial expression, voice expression, contradiction
Deskryptory TESE: dziecko, rozwój dziecka, inteligencja, komunikacja niewerbalna, rozumienie
TESE descriptors: child, child development, intelligence, non-verbal communication, comprehension
Publikacje:
  • Czaplewska, E. (2009). Dekodowanie mimicznych i wokalnych oznak emocji przez dzieci w wieku 4-7 lat. Psychologia Rozwojowa, 2, 73-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"