Obserwuj
Tytuł badania: |
Opinie rodziców na temat obniżenia do 6 lat wieku podjęcia obowiązku szkolnego |
Instytucja: |
|
Data: |
luty 2010 – marzec 2010 |
Badacz: |
Marta Moczarska, Dorota Rojek |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza postaw rodziców wobec obniżenia do sześciu lat wieku wstępowania dzieci do szkół. W ramach badania, przeprowadzonego metodą sondażu diagnostycznego w sześciu przedszkolach w Warszawie, skierowano do 91 rodziców (27 ojców, 64 matki) dzieci pięcioletnich autorski kwestionariusz ankiety Opinie rodziców na temat obniżenia wieku podjęcia obowiązku szkolnego do 6 lat. Pytania badawcze dotyczyły: planów wcześniejszego posłania dzieci do szkoły podstawowej, wyboru odpowiedniej placówki dla dziecka, oczekiwań wobec szkoły mającej uczyć sześciolatki, stopnia poinformowania o reformie dotyczącej obniżenia wieku obowiązku szkolnego, opinii na temat edukacji przedszkolnej, obaw dotyczących wcześniejszego posyłania dzieci do szkoły podstawowej. Wyniki badania wyraźnie wskazały na rozbieżność pomiędzy stanowiskiem Ministerstwa Edukacji Narodowej a opinią rodziców, którzy w większości opowiadali się za kontynuowaniem dotychczasowego rozwiązania, czyli obowiązkiem szkolnym od siódmego roku życia. |
Deskryptory TESE: |
szkoła podstawowa, relacja rodzice – dziecko, rodzice, ustawodawstwo oświatowe, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, edukacja przedszkolna, ministerstwo edukacji, wiek wstępowania do szkoły |
TESE descriptors: |
primary school, parent-child relation, parents, educational legislation, transition from pre-primary to primary education, pre-primary education, ministry of education, school starting age |
Publikacje: |
- Moczarska, M. i Rojek, D. (2011). Opinie rodziców na temat obniżenia do 6 lat wieku podjęcia obowiązku szkolnego (z uwzględnieniem zagadnień dotyczących sprawności fizycznej i postawy ciała). Lider, 11/12, 21-25.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.