BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Modele zarządzania oświatą – studia przypadków
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Agnieszka Niedźwiecka
Abstrakt:

Niniejsze badanie jakościowe przeprowadzono jako uzupełnienie do badania Modele zarządzania oświatą w polskich samorządach. Sformułowano następujące cele: Analiza trafności wyboru zmiennych konstytutywnych zastosowanych w procesie klastrowania, na podstawie którego wyróżniono sześć modeli zarządzania oświatą na poziomie samorządu lokalnego. Wskazanie kluczowych różnic w  elementach składowych struktury modelu zarządzania oświatą ze względu na typ tego modelu. Analiza spójności modeli zarządzania. Przedstawienie rekomendacji metodycznych dla rozwoju dalszych prac badawczych w obszarze modeli zarządzania oświatą. W badaniu posłużono się metodą studium przypadków. Wykorzystano dokumenty oświatowe, dostępne w samorządach albo na stronach internetowych (np. strategie oświatowe) oraz strukturalizowane wywiady pogłębione z kierownikami wydziałów zajmujących się oświatą w samorządach. Wybrano przypadki sześciu gmin, z których każda posługiwała się odrębnym modelem zarządzania: menedżerskim, przedsiębiorczym, konkurencyjnym, demokratycznym, scentralizowanym i nieingerującym. Badanie potwierdziło zasadność różnicowania modeli zarządzania oświatą na szczeblu lokalnym. Częścią rekomendacji była spójność, największa w przypadku modelu menedżerskiego. Na podstawie wyników badania stwierdzono m.in. istotny wpływ roli dyrektora na różnicowanie modeli zarządzania oświatą. Potwierdzono przydatność systemu zarządzania jakością oświaty dla urzędu jako całości, ale nie dla obszaru oświaty. Potwierdzono także trafność wyboru zmiennych dotyczących finansowania zajęć pozalekcyjnych (wykorzystanie środków unijnych, własnych albo organizacja zajęć w ramach tzw. Karty Nauczyciela). Im gorsza sytuacja panowała w gminie, tym większa była konieczność pozyskiwania środków z funduszy unijnych. Konieczność ta jednak nie miała przełożenia na skuteczność poszukiwania tych środków, gdyż ta wiąże się ze zdolnościami kadrowymi i organizacyjnymi samorządu. Gminy były świadome konieczności pozyskiwania środków na finansowanie oświaty z funduszy unijnych, zwłaszcza w sytuacji, gdy szkoła pełniła funkcję ośrodka kultury itp.

Deskryptory TESE: zarządzanie, zarządzanie finansami, zarządzanie szkołą, zarządzanie zasobami, Unia Europejska
TESE descriptors: management, financial management, school management, management of resources, European Union
Publikacje:
  • Niedźwiecka, A. (2012). Modele zarządzania oświatą – studia przypadków. W: M. Herbst (red.), Zarządzanie oświatą (s. 66-102). Pobrane z http://www.bc.ore.edu.pl/Content/252/bos_zarzdzanie+owiat.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"