BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Modele zarządzania oświatą w polskich samorządach
Instytucja:
Data: czerwiec 2011 – lipiec 2011
Badacz: Agnieszka Niedźwiecka, Sylwia Sysko-Romańczuk, Piotr Zaborek
Abstrakt:

Tom Zarządzanie oświatą opracowano w ramach projektu Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym. Sformułowano następujące pytania badawcze: Czy liderzy samorządowi są menedżerami publicznymi, którzy zamiast się wyłącznie koncentrować na wypełnianiu formalnych procedur, powinni osiągać cele i ponosić odpowiedzialność? Czy istnieje model zarządzania oświatą? Jeśli tak, to jaka jest jego aktualna struktura? Czy istnieje zależność pomiędzy przyjętym modelem zarządzania oświatą a efektywnościowymi wskaźnikami oświatowymi? Jaki jest rozkład poszczególnych modeli zarządzania oświatą ze względu na typ samorządu? Badanie przeprowadzono w 320 losowo wybranych gminach; wykorzystano metodę CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing). Zidentyfikowano sześć modeli zarządzania w oświacie: menedżerski (6% jednostek samorządowo-terytorialnych), przedsiębiorczy (14% JST), konkurencyjny (15%), demokratyczny (13%), scentralizowany (27%), nieingerujący (26%). W modelu menedżerskim w 57,89% gmin całą obsługę administracyjno-księgową przekazano do szkół; tyle samo samorządów wdrożyło system zarządzania jakością. W modelu tym 94,74% samorządów oparło plany finansowe szkół na arkuszach organizacyjnych szkół albo na formule bonu oświatowego (określona kwota przeznaczona na ucznia). W modelu przedsiębiorczym samorządy nie przeznaczały własnych środków na finansowanie zajęć pozalekcyjnych; środki na ten cel czerpano z funduszy unijnych (68,89%) albo prowadzono zajęcia pozalekcyjne w ramach tzw. godzin karcianych. Z kolei w modelu konkurencyjnym 63,83% samorządów posiadało dokumenty z opisem strategicznych celów w obszarze oświaty. W przypadku samorządów korzystających z tej strategii aż 95,74% wdrożyło system zarządzania jakością oświaty. W 48,94% samorządów plany finansowe opracowywano na podstawie planów z poprzedniego roku, z uwzględnieniem przewidywanej zmiany budżetu oświaty. W modelu demokratycznym samorządy nie posiadały żadnych dokumentów strategicznych w obszarze oświaty. 75% samorządów z tej grupy wdrożyło system zarządzania jakością oświaty, a w 50% gmin przekazano do szkół obsługę administracyjno-księgową. 95% samorządów finansowało oświatę ze środków własnych.

Deskryptory TESE: dyrektor szkoły, finansowanie edukacji, zarządzanie, zarządzanie finansami, zarządzanie szkołą, zarządzanie zasobami
TESE descriptors: headteacher, financing of education, management, financial management, school management, management of resources
Publikacje:
  • Sysko-Romańczuk, S., Zaborek, P. i Niedźwiecka, A. (2012). Modele zarządzania oświatą w polskich samorządach. W: M. Herbst (red.), Zarządzanie oświatą (s. 15-65). Pobrane z http://www.bc.ore.edu.pl/Content/252/bos_zarzdzanie+owiat.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"