BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Modele zasobów psychologicznych osób dorosłych z dysleksją i bez tego zaburzenia
Data: [2012]
Badacz: Katarzyna Bogdanowicz, Marta Bogdanowicz, Karol Karasiewicz, Marta Łockiewicz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy związków pomiędzy wybranymi aspektami funkcjonowania poznawczego i motywacyjnego u dorosłych ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz osób bez tego zaburzenia. W badaniu uczestniczyło 101 kobiet (56,1%) oraz 79 mężczyzn (43,9%) w wieku od 18 do 30 lat. Wśród respondentów 51,7% stanowiły osoby z rozpoznaną dysleksją (zgodnie z opinią wydaną przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne). Do zebrania materiału badawczego posłużono się m.in. Podtestem Pamięć Wzrokowo-Ruchowa WMS-III, Rysunkowym Testem Twórczego Myślenia: TCT-DP, Testem Płynności Słownej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w zakresie zdolności wzrokowo-przestrzennych wszystkie wskaźniki wykazały silną korelację (.62 dla umysłowych rotacji dwuwymiarowych; .56 dla umysłowych rotacji trójwymiarowych; .75 dla pamięci wzrokowo-ruchowej). Jednocześnie wykazano, że pod względem twórczości konkretne zasoby były skorelowane w stopniu słabym (.28 dla predyspozycji twórczych mierzonych na materiale niewerbalnym) i umiarkowanym (.40 dla płynności semantycznej i .35 dla oryginalności, mierzonych na materiale werbalnym). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem najsłabiej zdefiniowanym i spójnym czynnikiem była motywacja osiągnięć (silną korelację odnotowano jedynie dla efektu Zeigarnik - .75 i postrzegania czasu - .52, a umiarkowaną dla perspektywy czasowej - .44).

Autorskie słowa kluczowe: motywacja, kreatywność, dorośli, dysleksja, zdolności wzrokowo-przestrzenne
Author's Keywords: motivation, creativity, adults, dyslexia, visual-spatial abilities
Deskryptory TESE: czytanie, umiejętność czytania, kreatywność, motywacja, trudności w czytaniu, umiejętności pisania, pisanie, trudności w nauce
TESE descriptors: reading, , creativity, motivation, reading difficulty, written skills, writing, learning difficulty
Publikacje:
  • Łockiewicz, M., Karasiewicz, K., Bogdanowicz, M. i Bogdanowicz, K.M. (2013). Modele zasobów psychologicznych osób dorosłych z dysleksją i bez tego zaburzenia. Psychologia Rozwojowa, 2, 65-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"