Abstrakt: |
Celem badania było skonstruowanie modelu nauczyciela szkoły średniej na podstawie opinii uczniów. Objęto nim 62 uczniów klas III-IV Liceum Lotniczego przy Wyższej Oficerskiej Szkole Lotniczej w Dęblinie. Wiek badanych mieścił się w przedziale 17-20 lat. Najliczniejszą grupę badanych stanowili uczniowie pochodzenia robotniczego (41,9%), w następnej kolejności inteligenckiego (37,1%), najmniej liczne były osoby pochodzenia chłopskiego (21%). Wyniki badania ujawniły, że uczniowie najczęściej nie zwracali uwagi na płeć nauczyciela (61,4%). Za to oczekiwano od niego wysokiej kultury codziennego życia i pracy, posiadania głębokiej i wszechstronnej wiedzy oraz znajomości psychiki młodzieży. Do ośmiu najwyżej ocenianych cech postawy pedagogicznej nauczyciela należały kolejno: umiejętność nawiązywania kontaktu z młodzieżą, umiejętność poznania i rozumienia uczniów, szacunek w stosunku do ucznia, zamiłowanie do pracy pedagogicznej, inicjatywa i ambicja zawodowa, umiejętność łączenia teorii z praktyką, życzliwe i uprzejme odnoszenie się, świadomość swojej roli w społeczeństwie. Najmniej punktów przyznano doskonaleniu metod i organizacji pracy dydaktyczno-wychowawczej, nie ceniono też wysoko entuzjazmu w pracy pedagogicznej czy utrzymywania żywego i twórczego kontaktu ze środowiskiem. Z kolei do najwyżej ocenianych uzdolnień pedagogicznych nauczyciela zaliczono kolejno: umiejętność zaciekawienia i zainteresowania swoim przedmiotem, zdolność nawiązywania i utrzymywania kontaktów z innymi nauczycielami, umiejętność wytwarzania autorytetu w klasie i w gronie nauczycielskim, talent pedagogiczny, skłonności do oddziaływania na innych, spostrzegawczość pedagogiczną. Na samym końcu ponownie znalazły się umiejętności organizacyjne, poza tym również zdolność sugestii. |