Tytuł badania: |
Egzaminy – co mówią o uczniu i szkole |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Krzysztof Konarzewski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu sprawdzenia empirycznej struktury testów egzaminacyjnych oraz analizy ich zgodności ze standardami CKE. Do weryfikacji hipotezy o niewspółmierności testów i standardów wymagań zastosowano trzy niezależne analizy czynnikowe z ograniczeniem do czterech składowych i rotacją ortogonalną na następujących trzech zbiorach danych: wynikach egzaminu gimnazjalnego z 2002 roku z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (N = 10 000), wynikach z przedmiotów humanistycznych (N = 551 149) oraz wynikach z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (N = 548 716) z egzaminu gimnazjalnego z 2003 roku. W wyniku przeprowadzonej analizy potwierdzono, że testy nie spełniają standardów egzaminacyjnych oraz że są niewspółmierne do normujących aktów prawnych. Zaproponowano dwa rozwiązania istniejącej sytuacji – brak zmian lub zmianę standardów. Za słuszność pierwszego z nich odpowiadałby opór przed zmianami, sprzeciw budzi z kolei troska o jakość testów oraz wykorzystywanie wyników testów do ukierunkowania starań dyrektorów i nauczycieli o poprawę procesu kształcenia. Drugie rozwiązanie natomiast wiązałoby się z koniecznością zdefiniowania standardów wymagań (jako wzór pojedynczego zadania egzaminacyjnego, np. napisać życiorys, wypełnić druk urzędowy), powiązania standardów wymagań z poszczególnymi przedmiotami nauczania oraz włączeniem ich do opisów przedmiotów w podstawie programowej. |
Deskryptory TESE: |
egzamin końcowy, efekt uczenia się, program nauczania, wspólna podstawa programowa, reforma programu nauczania, gimnazjum |
TESE descriptors: |
final examination, learning outcome, curriculum, common core curriculum, curriculum reform, lower secondary |
Publikacje: |
- Konarzewski, K. (2004). Egzaminy – co mówią o uczniu i szkole. W: K. Konarzewski, Reforma oświaty. Podstawa programowa i warunki kształcenia (s. 126-181). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
|