BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza łatwości zadań dla wszystkich uczniów piszących test. Test kompetencji matematyczno-przyrodniczych
Instytucja:
Data: styczeń 2003
Badacz:
Abstrakt:

Badanie miało na celu analizę osiągnięć szkolnych gimnazjalistów poprzez określenie poziomu łatwości testu kompetencji matematyczno-przyrodniczych, do którego podeszli uczniowie drugiej klasy gimnazjum. Analizowany materiał dotyczył wersji GIM2-M-W-2 testu. Badaniem objęto 3525 uczniów. Można było uzyskać maksymalnie 40 punktów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że z całego testu uczniowie uzyskali średnio 21,09 pkt (53%), przy odchyleniu standardowym 7,65 pkt. Sześć zadań sprawdzało umiejętność obliczania – uczniowie rozwiązali je średnio na 56%. Łatwość tych zadań wahała się od 51 do 67%, przy czym zanotowano w ich przypadku dużą frakcję opuszczeń. Trzy zadania sprawdzały umiejętność stosowania zapisu algebraicznego (średnia: 43%). Łatwość tych zadań wahała się między 35 a 50%. Kolejne trzy zadania dotyczyły porządkowania tekstu zawierającego informacje o składnikach powietrza; uczniowie rozwiązali je na 68% (przedział łatwości 66%-72%). Zadanie wymagające rozpoznania przyczyn kwaśnych deszczów rozwiązano średnio na 54%. Cztery zadania dotyczące rozpoznawania elementów ekosystemu (zbiornika wodnego) rozwiązano na 54% (przedział łatwości 35%-76%). Wyszukiwanie informacji z wykresu, sprawdzane w pięciu zadaniach, było umiejętnością opanowaną przez uczniów w 58%. Odczytywania i interpretowania informacji zawartych na paragonie, planie i w tabeli dotyczyło pięć zadań, które rozwiązano średnio w 62% (przedział łatwości 36%-70%). Stosowanie wiedzy do opisu schematu oddychania sprawdzane było przez cztery zadania. Uczniowie uzyskali tu średnio 50%, a łatwość zadań mieściła się w przedziale 20%-70%. Trzy zadania wymagały zastosowania umiejętności przekształcenia tekstu z jednego języka – średni wynik: 62%, przy przedziale łatwości wynoszącym 54%-73%. Posługiwanie się skalą i układem współrzędnych (dwa zadania) oraz obliczanie pola powierzchni i objętości (cztery zadania) okazały się sprawiać uczniom spore trudności – w pierwszym przypadku uzyskali średnio 23% (przedział 13%-34%), w drugim zaś 33% (przedział 27%-38%). Normalizacja wyników testu ujawniła, że 4,71% wszystkich badanych znalazło się w najniższym przedziale kompetencji (0-8 pkt), 4,45% – w najwyższym (34-40 pkt). Najczęściej uzyskiwanym wynikiem był przedział 19-23 pkt reprezentujący średni poziom kompetencji (21,33%).

Deskryptory TESE: test standaryzowany, efekt uczenia się, gimnazjum, nauki przyrodnicze, postępy w nauce, uczeń, uczenie się, matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia
TESE descriptors: standardised test, learning outcome, lower secondary, natural sciences, study progress, pupil, learning, mathematics, biology, chemistry, physics, geography
Publikacje:
  • Analiza łatwości zadań dla wszystkich uczniów piszących test. Test kompetencji matematyczno-przyrodniczych (Cz. 1). (2003). Głos Nauczycielski, 31.
  • Analiza łatwości zadań dla wszystkich uczniów piszących test. Test kompetencji matematyczno-przyrodniczych (Cz. 2). (2003). Głos Nauczycielski, 32.
  • Analiza łatwości zadań dla wszystkich uczniów piszących test. Test kompetencji matematyczno-przyrodniczych (Cz. 3). (2003). Głos Nauczycielski, 33.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"