BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza niektórych cech osobowości studentów neurotycznych wyższych uczelni w Lublinie
Instytucja:
Data: marzec 1989 – kwiecień 1989
Badacz: Marian Ochmański
Abstrakt:

W badaniu postawiono następujące cele: odpowiedź na pytanie, czy u studentów niezrównoważonych emocjonalnie będą się kształtować lub pogłębiać specyficzne cechy osobowości neurotycznej; weryfikacja hipotezy mówiącej, że między studentami neurotycznymi a studentami zrównoważonymi emocjonalnie istnieją różnice w zakresie cech osobowości, mierzonych 16-czynnikowym Kwestionariuszem Osobowości R.B. Cattella. W badaniu zastosowano Inwentarz Osobowości H J. Eysencka, 16-czynnikowy Kwestionariusz Osobowości R.B. Cattella, kwestionariusz wywiadu, obserwację dorywczą oraz metody statystyczne. Badanie objęło studentów czterech lubelskich uczelni wyższych: UMCS, AR, AM i Politechniki. Grupę eksperymentalną stanowili celowo dobrani pacjenci Poradni Zdrowia Psychicznego ZOZ dla Szkół Wyższych ze zdiagnozowaną nerwicą, będący studentami drugiego i trzeciego roku oraz mieszkający w domach akademickich (N = 80, w tym 42 kobiety i 38 mężczyzn). Grupę kontrolną stanowili studenci z tych samych lat i kierunków studiów dobranych drogą losowania (N = 80, w tym 42 kobiety i 38 mężczyzn). W wyniku badań stwierdzono, że studenci z grupy eksperymentalnej byli niedojrzali emocjonalnie, cechują się słabą integracją i nieharmonijną strukturą osobowości. Wiązało się to z brakiem odporności w sytuacjach stresowych, skłonnością do załamań w obliczu niewielkich trudności życiowych, brakiem wytrwałości, nadmierną podejrzliwością i wrażliwością, zahamowaniami w stosunku do otoczenia, skłonnością do samoobwiniania się lub nawet autoagresji, nadmiernym autokrytycyzmem, silnymi stanami napięć nerwowych, nieumiejętnością odpoczynku i odprężenia się, ciągłym poczuciem zmęczenia i przygnębienia. Problemy te okazywały się często przeszkodami w osiąganiu celów życiowych, np. wysokich wyników w nauce, co przyczyniało się do braku wiary w swoje siły i dalszego pogłębiania się zaburzeń emocjonalnych (zamknięte koło przyczynowo-skutkowe). Pacjenci dystamiczni (nerwicowi) osiągali wysokie wyniki w czynniku B (inteligencji), co wiązało się z dużą energią intelektualną. Wysoki poziom niepokoju rzutował jednak negatywnie na te zdolności. Cechowali się również wysoko rozwiniętym poczuciem obowiązku i odpowiedzialności, czego dowodziły wyniki dla czynnika G (siła super-ego). Studenci z grupy kontrolnej kwalifikowali się jako „osobnicy o normie psychicznej” według skali Eysnecka, wykazywali jednak pewne odchylenia od normy według skali Cattella (konfiguracja czynników odzwierciedlających intro-ekstrowersję oraz czynnik A wskazujący na beztroskę i tendencję do współdziałania). 92,84% badanych z grupy eksperymentalnej i 83,66% z grupy kontrolnej stwierdziło, że studia przyczyniają się do zaburzeń na tle nerwicowym. Można zatem uznać, że są one jednym z czynników (obok czynników jednostkowych, rodzinnych i społecznych) wpływających na powstawanie nerwic.

Deskryptory TESE: zdrowie, student, szkoła wyższa, zachowania społeczne, psychologia
TESE descriptors: health, student, higher education, social behaviour, psychology
Publikacje:
  • Ochmański, M. (1991). Analiza niektórych cech osobowości studentów neurotycznych wyższych uczelni w Lublinie. W: M. Ochmański (red.), Teoria i praktyka pedagogicznego kształcenia nauczycieli (199-221). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"