BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: The Persistence of Overeducation During Twenty Years of the Post-Communist Transition in Poland
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Anna Kiersztyn
Abstrakt:

Celem badania było określenie długoterminowych zmian w trwałości zjawiska przeedukowania wśród polskich pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem związku między skalą tych zmian a sytuacją na rynku pracy. W badaniu wykorzystano dane Polish Panel Survey (Polskiego Badania Panelowego, POLPAN) z lat 1988-2008. Sformułowano trzy hipotezy badawcze: H1) poziom trwałego przeedukowania w postkomunistycznej Polsce jest względnie wysoki i zwiększa się; H2) zwiększanie się poziomu trwałego przeedukowania jest bardziej wyraźne w okresie kryzysu ekonomicznego; H3) zjawisko trwałego przeedukowania jest bardziej rozpowszechnione wśród młodych pracowników, którzy weszli na rynek pracy po okresie przemian ustrojowych. Wyniki badania potwierdziły znaczną trwałość przeedukowania polskiego społeczeństwa – ponad połowa osób pracujących na posadach poniżej swoich kwalifikacji pozostała w tej sytuacji zawodowej przez kolejne pięć lat, jedna na 10 badanych osób była trwale przeedukowana. Przeedukowani pracownicy cztery razy częściej pracowali na posadzie poniżej swoich kwalifikacji w kolejnej edycji panelu niż inni badani pracownicy, nawet po kontroli pozostałych istotnych zmiennych. Autorka badania uznała, że wyniki te przeciwstawiały się założeniom stojącym za ideą mobilności zawodowej oraz rzucały cień na koncepcję kapitału ludzkiego. Trwałość przeedukowania obserwowalna 20 lat po transformacji ustrojowej nie mogła być interpretowana wyłącznie jako tymczasowy brak równowagi. Systematyczny wzrost poziomu wykształcenia kolejnych pokoleń wchodzących na rynek pracy i w coraz większym stopniu zagrożonych przeedukowaniem lepiej tłumaczy się w kategoriach teorii konkurowania o miejsca pracy Thurowa i modelu przydzielania pracy Sattingera. Wyniki badania nie pozwoliły stwierdzić wzrostu poziomu trwałości przeedukowania w czasie ani pozytywnego związku między tą trwałością a złą sytuacją ekonomiczną. Stwierdzono natomiast pozytywny związek trwałości przeedukowania z dobrą sytuacją ekonomiczną kraju.

Author's Keywords: overeducation, cohort effects
Deskryptory TESE: społeczeństwo, rynek pracy, poziom kształcenia, kwalifikacje zawodowe, praca, mobilność zawodowa
TESE descriptors: society, labour market, level of education, vocational qualification, labour, occupational mobility
Publikacje:
  • Kiersztyn, A. (2013). Stuck in a mismatch? The Persistence of Overeducation During Twenty Years of the Post-Communist Transition in Poland. Economics of Education Review, 32, 78-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"