Abstrakt: |
Przedmiotem badania był długookresowy wpływ wieku rozpoczęcia nauki szkolnej na osiągnięcia szkolne uczniów. W badaniu wykorzystano dane z pięciu źródeł: Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) z 1995 i 1999 roku, Early Childhood Longitudinal Study (ECLS), National Education Longitudinal Study (NELS), dane administracyjne dla Kolumbii Brytyjskiej, Kanady i Stanów Zjednoczonych. Analiza materiału badawczego pozwoliła stwierdzić, że istnieje zróżnicowanie w faktycznym wieku rozpoczęcia nauki szkolnej ze względu na odgórnie wyznaczony termin rozpoczęcia obowiązku szkolnego, niezależny od miesiąca urodzenia dziecka. W związku z tym „najstarsze” dzieci są w przybliżeniu o 20% starsze od „najmłodszych”. To zróżnicowanie w początkowej dojrzałości wpływa w dalszej perspektywie na osiągnięcia uczniów we wszystkich krajach OECD. Szczególnie istotna okazała się prawidłowość, zgodnie z którą najmłodsze dzieci z każdej kohorty osiągają wyniki o 4-12 percentyli niższe niż ich starsi koledzy z klasy czwartej oraz o 2-9 percentyli niższe niż starsi koledzy z klasy ósmej. Dane z Kanady oraz Stanów Zjednoczonych ujawniły, że najmłodsi członkowie każdej kohorty są mniej skłonni do podjęcia kształcenia wyższego na uniwersytecie. |