BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy młodzieży wobec wybranych kategorii osób marginalizowanych. Na tle reprezentantów innych kategorii wiekowych
Instytucja:
Data: 2005 – 2006
Badacz: Żywia Leszkowicz-Baczyńska, Maria Zielińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie postaw młodzieży wobec różnych kategorii osób marginalizowanych (kobiet, mniejszości narodowych i imigrantów) oraz rozstrzygnięcie, czy postawy te różnicują się w zależności od usytuowania terytorialnego respondentów. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzono wśród młodych mieszkańców województwa lubuskiego. Zebrano 747 wypełnionych ankiet (65% założonej próby). W skład kwestionariusza weszły pytania stanowiące część Polskiego Generalnego Sondaży Społecznego, Europejskiego Sondażu Społecznego oraz badań prowadzonych przez Międzynarodowy Uniwersytet w Bremie. Uzyskane wyniki porównano z wynikami Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego, co umożliwiło włączenie do analiz czynnika wieku. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że postawy wobec kategorii społecznych narażonych na marginalizację były zależne od wieku respondentów – młodzież charakteryzowała się wyższym poziomem tolerancji i otwartości na „innych” niż osoby w średnim wieku i osoby starsze. W każdej grupie wiekowej pojawiały się jednak pewne różnice w zależności od analizowanej kategorii osób podlegających marginalizacji. W przypadku kobiet nie stwierdzono jednoznacznie negatywnych postaw, szczególnie wśród młodzieży i osób w średnim wieku. Krytyczny stosunek wobec kobiet przybierał postać ogólnych idei, choć poziom tolerancji zależny był od tego, czy dotyczył dyskryminacji miękkiej (np. kobiety co prawda nie nadają się do rządzenia krajem…, przy czym nie jest powiedziane wyraźnie, że nie sprawdzają się w innych sferach), czy dyskryminacji twardej (ukonkretnione pytania, sytuujące kobiety w tradycyjnie przypisywanych im rolach). W pierwszym przypadku uzyskiwano proporcjonalny podział opinii respondentów, w drugim – stwierdzano zdecydowany sprzeciw wśród młodzieży i średniolatków. W przypadku mniejszości narodowych zaobserwowano z kolei tendencję do zmniejszania się tolerancji we wszystkich grupach wiekowych, przy czym w najmniejszym stopniu przyczyniło się do tego najstarsze pokolenie (szczególnie z Lubelszczyzny), które najczęściej wyrażało przekonanie o konieczności świadczenia przez rząd pomocy mniejszościom. Najmniej tolerancyjna wobec mniejszości okazała się młodzież, zwłaszcza lubuska. W kwestii imigrantów stwierdzono duże zróżnicowanie postaw wewnątrz- i międzypokoleniowych. Najwyższy poziom tolerancji charakteryzował lubuskich seniorów, najbardziej sprzeczne postawy prezentowała zaś lubuska młodzież.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, mniejszość językowa, grupa etniczna, imigrant, płeć żeńska, miejsce zamieszkania
TESE descriptors: youth, attitude, language minority, ethnic group, immigrant, female, place of residence
Publikacje:
  • Zielińska, M. i Leszkowicz-Baczyńska, Ż. (2008). Postawy młodzieży wobec wybranych kategorii osób marginalizowanych. Na tle reprezentantów innych kategorii wiekowych. W: K. Szafraniec (red.), Młodzież i oświata za burtą przemian (s. 157-171). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"