Tytuł badania: |
Soroban – japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Marta Mączka |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka metoda nauczania wykonywania obliczeń na sorobanie jest najkorzystniejsza w warunkach polskiej szkoły? Jaki poziom motywacji do nauki posługiwania się sorobanem wykazują polscy uczniowie i studenci po zapoznaniu się z tym narzędziem? Na czym polegają trudności polskich uczniów i studentów uczących się wykorzystywać soroban? Do zebrania materiału wykorzystano metodę eksperymentu pedagogicznego, obserwację, test osiągnięć szkolnych oraz sondaż diagnostyczny. Badaniem objęto uczniów klasy drugiej i trzeciej szkoły podstawowej oraz studentów trzeciego roku studiów pedagogicznych. Respondentów podzielono na dwie grupy: eksperymentalną (E) oraz kontrolną (K) – w każdej z nich znalazło się po jednej klasie drugiej i trzeciej oraz po jednej grupie studentów liczącej około 25 osób. Pierwszej przedstawiono kilkuminutowy film o mistrzu sorobanu oraz o dzieciach wykorzystujących liczydło w nauce. Drugiej natomiast opowiedziano o obliczeniowych możliwościach narzędzia. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że niezależnie od metody nauczania blisko połowa ankietowanych w obu grupach za pomocą sorobanu rozwiązała poprawnie wszystkie zadania. Okazało się również, że badanym największą trudność sprawiło pokonanie oporu przed korzystaniem z liczydła, a do najczęstszych błędów zaliczono działania wymagające przekroczenia progu dziesiątkowego. Wykazano jednak, że chęć kontynuowania ćwiczeń z zastosowaniem sorobanu wyraziło 93% grupy eksperymentalnej oraz 91% grupy kontrolnej. Zgromadzony materiał pozwolił także sformułować wniosek o pozytywnym wpływie liczydła na osiągnięcia szkolne oraz rozwój zdolności poznawczych. |
Author's Keywords: |
abacus, mathematics education, soroban, calculations |
Deskryptory TESE: |
matematyka, nauczanie, edukacja, środki dydaktyczne, umiejętności podstawowe, uczenie się, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
mathematics, teaching, education, teaching resourses, basic skills, learning, learning outcome |
Publikacje: |
- Mączka, M. (2012). Soroban – japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku. Chowanna, 2, 205-213.
|