BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Soroban – japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku
Data: [2011]
Badacz: Marta Mączka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka metoda nauczania wykonywania obliczeń na sorobanie jest najkorzystniejsza w warunkach polskiej szkoły? Jaki poziom motywacji do nauki posługiwania się sorobanem wykazują polscy uczniowie i studenci po zapoznaniu się z tym narzędziem? Na czym polegają trudności polskich uczniów i studentów uczących się wykorzystywać soroban? Do zebrania materiału wykorzystano metodę eksperymentu pedagogicznego, obserwację, test osiągnięć szkolnych oraz sondaż diagnostyczny. Badaniem objęto uczniów klasy drugiej i trzeciej szkoły podstawowej oraz studentów trzeciego roku studiów pedagogicznych. Respondentów podzielono na dwie grupy: eksperymentalną (E) oraz kontrolną (K) – w każdej z nich znalazło się po jednej klasie drugiej i trzeciej oraz po jednej grupie studentów liczącej około 25 osób. Pierwszej przedstawiono kilkuminutowy film o mistrzu sorobanu oraz o dzieciach wykorzystujących liczydło w nauce. Drugiej natomiast opowiedziano o obliczeniowych możliwościach narzędzia. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że niezależnie od metody nauczania blisko połowa ankietowanych w obu grupach za pomocą sorobanu rozwiązała poprawnie wszystkie zadania. Okazało się również, że badanym największą trudność sprawiło pokonanie oporu przed korzystaniem z liczydła, a do najczęstszych błędów zaliczono działania wymagające przekroczenia progu dziesiątkowego. Wykazano jednak, że chęć kontynuowania ćwiczeń z zastosowaniem sorobanu wyraziło 93% grupy eksperymentalnej oraz 91% grupy kontrolnej. Zgromadzony materiał pozwolił także sformułować wniosek o pozytywnym wpływie liczydła na osiągnięcia szkolne oraz rozwój zdolności poznawczych.

Author's Keywords: abacus, mathematics education, soroban, calculations
Deskryptory TESE: matematyka, nauczanie, edukacja, środki dydaktyczne, umiejętności podstawowe, uczenie się, efekt uczenia się
TESE descriptors: mathematics, teaching, education, teaching resourses, basic skills, learning, learning outcome
Publikacje:
  • Mączka, M. (2012). Soroban – japońskie liczydło w edukacji matematycznej XXI wieku. Chowanna, 2, 205-213.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"