BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Marzenia dzienne a subiektywny dobrostan psychiczny dzieci z domu dziecka
Data: [2008]
Badacz: Natalia Wall, Ludwika Wojciechowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania, w jaki sposób dzieci postrzegają swój dobrostan psychiczny oraz czy percepcja własnego dobrostanu różnicuje dzieci wychowane w domu dziecka i w domu rodzinnym. Próbę badawczą stanowiły 84 osoby (w tym 36 dziewcząt i 48 chłopców) w wieku od 10 do 12 lat. Badanych podzielono na dwie grupy: grupę kontrolną (20 dziewcząt oraz 22 chłopców wychowujących się w domu rodzinnym) oraz grupę badawczą (16 dziewcząt oraz 26 chłopców wychowujących się w domu dziecka). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz do Badania Dobrostanu Psychologicznego opracowany przez L. Wojciechowską i J. Pszczółkę oraz Kwestionariusz Marzeń skonstruowany przez L. Wojciechowską i J. Blaut. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że dzieci wychowujące się w domach dziecka marzyły więcej i w szerszym treściowo zakresie niż dzieci z grupy kontrolnej. Wykazano niższy poziom dobrostanu psychicznego ankietowanych z grupy badawczej. Nie odnotowano korelacji między nasileniem marzeń a poziomem dobrostanu psychicznego badanych. Zaobserwowano jedynie wśród osób wychowujących się w domach dziecka współwystępowanie większej liczby marzeń z wyższym poziomem samoakceptacji pod względem sprawności intelektualnej (w tym osiągnięć szkolnych). Dodatkowo nie wykazano związku między zróżnicowaniem treściowym marzeń a poziomem dobrostanu psychicznego ankietowanych. Okazało się natomiast, że zróżnicowanie w poziomie dobrostanu oraz nasilenia marzeń dzieci występowało w przypadku uwzględnienia płci badanych.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, postawa, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, dzieci w placówkach opiekuńczych, dziecko, dobre samopoczucie
TESE descriptors: child development, attitude, child rearing, childcare, children in public care, child, well-being
Publikacje:
  • Wojciechowska, L. i Wall, N. (2009). Marzenia dzienne a subiektywny dobrostan psychiczny dzieci z domu dziecka. W: D. Borecka-Biernat (red.), Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych (s. 163-187). Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"