BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Marzenia o szkole idealnej
Data: listopad 1989
Badacz: Helena Grzegorzewska-Klarkowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii dzieci i rodziców dotyczących oświaty państwowej oraz Szkoły Podstawowej w Warszawie nr 70. Jego wyniki miały stanowić punkt wyjścia do organizacji pracy koła STO w SP nr 70. Badaniem ankietowym objęto uczniów i rodziców SP nr 70. Na 690 ankiet otrzymano 95 odpowiedzi od rodziców i 62 od dzieci. Znaczną częścią ankiety dla rodziców stanowiły pytania o idealną szkołę i jej: ideologię, kadrę, dzieci, wyposażenie, program nauczania, organizację pracy. Rodzice postulowali szkołę odpolitycznioną, wychowującą przez rzetelny stosunek do pracy; fachową, dobrze opłacaną kadrę, mającą pewną swobodę w realizacji programu, stawiającą na pierwszym miejscu stosunek do dzieci, a na drugim nauczanie. Dzieci powinny być traktowane podmiotowo, rozwijać zdolności i zainteresowania. Szkoła powinna posiadać odpowiednie zaplecze. Klasy powinny być małe, nauka zorganizowana na jedną zmianę, dziecko powinien prowadzić od klasy pierwszwej do ósmej ten sam wychowawca. Rodzice pytani o przyczyny złej pracy szkoły wymieniali: przeładowany program nauczania, złą organizację pracy w szkole, zbyt duże klasy, złą jakość kadry nauczycielskiej. Pięcioro rodziców miało pozytywną opinię o SP nr 70. Na pytanie, co należałoby zmienić w szkole, udzielili wyczerpujących odpowiedzi, które można pogrupować wokół zagadnień: wartości ogólne, kadra, program szkolny, organizacja procesu nauczania, ocena postępów ucznia, proces wychowawczy, sprawy lokalowe i wyposażenie szkoły, higiena i bezpieczeństwo, porządek, wypoczynek i rozrywka, sprawy socjalne, administracja i służby pomocnicze, relacje między rodzicami a szkołą. Rodziców pytano też, jak widzą swój udział w pracy szkoły, związany z: zarządzaniem, kontrolą i oceną, uczestnictwem w procesie dydaktyczno-wychowawczym, organizacją zajęć pozalekcyjnych, pomocą finansową i socjalną. W większości przeważała opinia, że rodzice powinni współdecydować o tym, co się dzieje w szkole. Wielu deklarowało gotowość pracy społecznej na rzecz szkoły i wsparcia finansowego; 36 rodziców uważało, że nie powinni uczestniczyć w kosztach prowadzenia szkoły, 51 zgłosiło chęć współuczestnictwa (płacenia czesnego, opłacania dodatkowych zajęć).

Deskryptory TESE: relacja rodzice – szkoła, szkoła podstawowa, uczestnictwo rodziców, kadra pedagogiczna, szkoła publiczna
TESE descriptors: parent-school relation, primary school, parent participation, teaching staff, public-sector school
Publikacje:
  • Paciorek, A. (1990). Marzenia o szkole idealnej. Edukacja i Dialog, 5, 16-19.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"