Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy celów życiowych uczniów średnich szkół zawodowych. Uczestnicy badania uczęszczali do placówek zlokalizowanych na terenie Częstochowy (łącznie 10 szkół, w tym m.in.: Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych, Technikum Gastronomiczne, Zespół Szkół Ekonomicznych, Technikum Budowlane, Techniczne Zakłady Naukowe, Zespół Szkół Odzieżowych czy Technikum Ochrony Środowiska). W sumie badaniem objęto 267 uczniów trzecich klas. Do zebrania materiału wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety, składający się z dwóch pytań: 1) Co chciałbyś w życiu osiągnąć? Odpowiedzi należało udzielić, odnosząc się do poszczególnych wskaźników: konieczne, bardzo ważne, ważne i nieistotne. 2) Które z powyższych celów są według Ciebie możliwe do zrealizowania? Zdaniem respondentów koniecznym celem do osiągnięcia w życiu było udane życie rodzinne, robienie tego, co się lubi, bardzo dobre zarobki, bycie szanowanym, posiadanie własnego domu/mieszkania, odczuwanie satysfakcji z pracy, posiadanie samochodu oraz podróżowanie. Za nieistotne badani uznali pracę w znanej w firmie, bycie sławnym, posiadanie własnej firmy oraz nieprzemęczanie się w życiu. Na podstawie uzyskanego materiału stwierdzono brak spójności między aspiracjami życiowymi a celami edukacyjnymi (w tym osiągnięciami szkolnymi). Dodatkowo sformułowano wniosek o nierealizowaniu przez szkołę celów stanowiących o wykształceniu umiejętności całościowej oceny rzeczywistości. |