BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cechy zachowań agresywno-przemocowych uczniów polskich szkół w świetle relacji nauczycieli
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Krystyna Ostrowska, Hans-Ludwig Schmidt, Janusz Surzykiewicz
Abstrakt:

Celem badania było poznanie zasięgu wystepowania zjawiska przemocy szkolnej w relacjach nauczycieli z uczniami, zgodnie z wypowiedziami nauczycieli. W badaniu wykorzystano metodę sondażową z zastosowaniem techniki ankiety. Badaniem objęto łącznie 898 nauczycieli oraz 2540 uczniów różnych typów szkół z 49 województw Polski. W doborze próby zastosowano losowanie warstwowe, za jednostkę podstawową przyjmując województwo. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że połowa nauczycieli nie zauważyła w roku szkolnym 1996/1997 aktów przemocy wśród uczniów na terenie szkoły. Jedna trzecia nauczycieli dostrzegła je na lekcjach prowadzonych przez siebie, w tym w formie agresji werbalnej wobec siebie. Wskazania te najczęściej pochodziły od nauczycieli o stażu pracy nie dłuższym niż siedem lat. Incydenty związane z przemocą obserwowano kilka razy w roku. Wśród najczęściej występujących zachowań agresywnych wymieniono agresję werbalną, następnie agresję skierowaną przeciw rzeczom, na trzecim miejscu – przemoc fizyczną, na czwartym – psychiczną, na piątym – seksualną. W opinii większości nauczycieli sytuacja w tym zakresie nie uległa zmianie w porównaniu z latami poprzednimi. W ciągu dwóch lat poprzedzających badanie zaobserwowano natomiast spadek częstości występowania takich zachowań jak wandalizm ścienny, agresja na tle światopoglądowym oraz brutalne akty przemocy między uczniami. Analizy korelacyjne ujawniły, że najwyższy wskaźnik przemocy dotyczył zasadniczych szkół zawodowych, najniższy zaś – liceów ogólnokształcących. Wraz z wiekiem uczniów wzrastało nasycenie przemocą konfliktowych zachowań agresywnych (brutalizacja i „specjalizacja przemocy”) oraz zwiększała się skłonność do utajniania przed nauczycielami agresji i przemocy między uczniami.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, szkoła, nauczyciel, relacja nauczyciel – uczeń
TESE descriptors: violence, bullying, school, teacher, teacher-student relation
Publikacje:
  • Surzykiewicz, J. (1998). Cechy zachowań agresywno-przemocowych uczniów polskich szkół w świetle relacji nauczycieli. Edukacja, 2, 54-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"