Obserwuj
Tytuł badania: |
Relacje między ocenianiem wewnątrzszkolnym a zewnętrznym |
Instytucja: |
|
Data: |
2001 – 2002 |
Badacz: |
Wojtek Walczak |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie zgodności oceniania wewnętrznego z zewnętrznym oraz ustalenie, czy zgodność ta zależy od takich czynników jak położenie szkoły, znajomość i akceptacja standardów egzaminacyjnych wśród nauczycieli, przygotowanie nauczycieli w zakresie pomiaru dydaktycznego, stosunek uczniów do egzaminów zewnętrznych itp. W badaniu zastosowano metodę kwestionariuszową, konstruując na potrzeby badania cztery kwestionariusze dla nauczycieli, dwa kwestionariusze dla uczniów i jeden dla dyrektorów szkół. Badaniem objęto łącznie 64 szkoły podstawowe z miast powyżej 100 tys. mieszkańców, miast do 100 tys. mieszkańców i ze wsi. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić istnienie silnego dodatniego związku między ocenami wewnątrzszkolnymi a wynikami uzyskanymi na sprawdzianie pod koniec szkoły podstawowej. Istotnie niższa korelacja między ocenianiem wewnętrznym i zewnętrznym pojawiła się w 20% szkół. Największy wpływ na zgodność między ocenianiem wewnętrznym i zewnętrznym miała obiektywność w ocenianiu uczniów przez nauczycieli z perspektywy zarówno samych nauczycieli, jak i uczniów. Czynnikiem warunkującym zgodność osiągnięć szkolnych uczniów okazało się również przeszkolenie nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego. Nie uzyskano natomiast istotnych zależności dla następujących czynników: znajomość standardów przez nauczycieli, aprobata standardów przez nauczycieli, stosunek nauczycieli do sprawdzianu w szkole podstawowej, stosunek uczniów do sprawdzianu w szkole podstawowej, położenie szkoły. |
Deskryptory TESE: |
ocenianie, ocena wewnętrzna, ocena zewnętrzna, egzamin końcowy, szkoła podstawowa, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
marking, internal evaluation, external evaluation, final examination, primary school, learning outcome |
Publikacje: |
- Walczak, W. (bdw). Relacje między ocenianiem wewnątrzszkolnym a zewnętrznym. Pobrane z http://www.komisja.pl/pobierz/badania/artykul_wojciecha_walczaka.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.