BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Relacje między ocenianiem wewnątrzszkolnym a zewnętrznym
Instytucja:
Data: 2001 – 2002
Badacz: Wojtek Walczak
Abstrakt:

Celem badania było określenie zgodności oceniania wewnętrznego z zewnętrznym oraz ustalenie, czy zgodność ta zależy od takich czynników jak położenie szkoły, znajomość i akceptacja standardów egzaminacyjnych wśród nauczycieli, przygotowanie nauczycieli w zakresie pomiaru dydaktycznego, stosunek uczniów do egzaminów zewnętrznych itp. W badaniu zastosowano metodę kwestionariuszową, konstruując na potrzeby badania cztery kwestionariusze dla nauczycieli, dwa kwestionariusze dla uczniów i jeden dla dyrektorów szkół. Badaniem objęto łącznie 64 szkoły podstawowe z miast powyżej 100 tys. mieszkańców, miast do 100 tys. mieszkańców i ze wsi. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić istnienie silnego dodatniego związku między ocenami wewnątrzszkolnymi a wynikami uzyskanymi na sprawdzianie pod koniec szkoły podstawowej. Istotnie niższa korelacja między ocenianiem wewnętrznym i zewnętrznym pojawiła się w 20% szkół. Największy wpływ na zgodność między ocenianiem wewnętrznym i zewnętrznym miała obiektywność w ocenianiu uczniów przez nauczycieli z perspektywy zarówno samych nauczycieli, jak i uczniów. Czynnikiem warunkującym zgodność osiągnięć szkolnych uczniów okazało się również przeszkolenie nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego. Nie uzyskano natomiast istotnych zależności dla następujących czynników: znajomość standardów przez nauczycieli, aprobata standardów przez nauczycieli, stosunek nauczycieli do sprawdzianu w szkole podstawowej, stosunek uczniów do sprawdzianu w szkole podstawowej, położenie szkoły.

Deskryptory TESE: ocenianie, ocena wewnętrzna, ocena zewnętrzna, egzamin końcowy, szkoła podstawowa, efekt uczenia się
TESE descriptors: marking, internal evaluation, external evaluation, final examination, primary school, learning outcome
Publikacje:
  • Walczak, W. (bdw). Relacje między ocenianiem wewnątrzszkolnym a zewnętrznym. Pobrane z http://www.komisja.pl/pobierz/badania/artykul_wojciecha_walczaka.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"