BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Relacje między rozwojem sprawności językowych i niejęzykowych we wczesnej ontogenezie
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: listopad 1998 – październik 1999
Badacz: Agnieszka Kraska
Abstrakt:

Celem badań eksploracyjnych (o charakterze transwersalnym) była adaptacja do warunków polskich amerykańskiego inwentarza MacArthur Communicative Development Inventories (CDIs) do badania rozwoju mowy i komunikacji najmłodszych dzieci. Wykorzystano w badaniach narzędzie kwestionariuszowe (oprac. Smoczyńska) CDI/WG Słowa i gesty, przeznaczone do badania dzieci od ósmego do dziesiątego miesiąca życia w aspekcie rozwoju komunikacji zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej (badanie na podstawie wiedzy rodziców dziecka). Narzędzie to umożliwiło weryfikację poziomu rozumienia mowy, a także porozumiewania się z wykorzystaniem gestykulacji. Badaniem objęto 349 dzieci w wieku od ósmego do 17. roku życia (167 chłopców oraz 182 dziewczynki). Dzieci pogrupowano w cztery grupy wiekowe: ósmy–dziewiąty miesiąc życia (pierwsza grupa), 10.–12. miesiąc życia (druga grupa), 13.–15. miesiąc życia (trzecia grupa), 16.–17. miesiąc życia (czwarta grupa). Badania poszerzono o aspekt komparatystyczny w zakresie poszczególnych gestów u dzieci. Analiza porównawcza objęła dzieci włoskie (315 dzieci w wieku ósmego–17. miesiąca życia) i amerykańskie (659 dzieci w wieku ósmego–16. miesiąca życia). Wyniki badań opracowano z uwzględnieniem szeroko pojętych zachowań komunikacyjnych badanych dzieci oraz ich mowy (pierwsze gesty komunikatywne, zabawy i rytuały, działania na przedmiotach, zabawa lalką/misiem, naśladowanie czynności dorosłych). Największe różnice w badanych aspektach u dzieci wykazano w obszarze zabaw i rytuałów. Wnioski z badań wskazały na istnienie zależności między wiekiem i płcią dziecka a rozwojem komunikacji językowej i niejęzykowej (gestów i działań niejęzykowych) w okresie wczesnego dzieciństwa.

Deskryptory TESE: dziecko, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, sprawność, język
TESE descriptors: child, non-verbal communication, verbal communication, efficiency, language
Publikacje:
  • Kraska, A. (2003). Relacje między rozwojem sprawności językowych i niejęzykowych we wczesnej ontogenezie. Psychologia Rozwojowa, 5, 63-74.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"