BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Relacje między samorządem terytorialnym a dyrektorami szkół
Data: październik 2011 – listopad 2011
Badacz: Stanisław Szelewa
Abstrakt:

Przedmiotem badania były relacje między samorządem terytorialnym a dyrektorami szkół. Skupiono się na następujących zagadnieniach: autonomia dyrektora w zakresie dysponowania środkami finansowymi, kreowanie oferty dydaktycznej szkół, ocena pracy dyrektora, sposób wyboru dyrektora szkoły, pensum dyrektora i kadry kierowniczej szkoły, systemy wynagradzania dyrektorów, komunikacja w relacji organ prowadzący – dyrektor szkoły, udział dyrektorów szkół w procesie podejmowania decyzji dotyczących polityki oświatowej samorządu. W ramach badania przeanalizowano dokumenty (akty prawne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego JST), związane z problematyką badawczą; przeprowadzono ankietę wśród dyrektorów szkół oraz osób zarządzających oświatą w urzędach samorządowych; zrealizowano wywiady pogłębione z dyrektorami niektórych szkół. Wypełnione ankiety uzyskano od 90 respondentów; w wywiadach wzięło udział 26 osób z 15 JST. Według deklaracji dyrektorów wypracowanymi środkami dysponowało 17 szkół powiatowych, 42 szkoły gminne w mieście i cztery szkoły w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich; środkami takimi nie dysponowało odpowiednio: cztery szkoły, 45 szkół i 10 szkół. Łącznie 52 respondentów deklarowało, że mają prawo do dokonywania przesunięć w budżecie między paragrafami klasyfikacji budżetowej (nie: 21 odpowiedzi; łącznie 73 odpowiedzi). Na podstawie odpowiedzi dyrektorów wywnioskowano, że dysponują oni sporą autonomią finansową, zwłaszcza respondenci z miast. Dyrektorzy na ogół byli zadowoleni z podziału środków; tylko dyrektorzy szkół wiejskich zgłaszali uwagi dotyczące niebrania pod uwagę specyfiki szkoły wiejskiej w podziale środków finansowych. Na podstawie badania stworzono hierarchię kryteriów oceny dyrektorów w ujęciu pracowników urzędów i dyrektorów szkół: racjonalizacja kosztów działalności szkoły (28,2% pracowników i 27,4% dyrektorów); efekty pracy szkoły w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki (odpowiednio 28,2% i 23,7%); operatywność w pozyskiwaniu środków pozabudżetowych (12,8% i 7,3%); dbałość o właściwy dobór kadry nauczycielskiej (12,8% i 2,7%); dbałość o warunki pracy nauczycieli i pozostałych pracowników (6,7% i 5,5%); terminowość wykonywania zadań zleconych przez organ prowadzący (5,1% i 19,6%); terminowość wykonywania własnych zadań (5,1% i 6,4%); dobre stosunki interpersonalne w szkole (2,6% i 2,3%); relacje z decydentami w  organie prowadzącym (0% i 3,2%); wywiązywanie się z obowiązków zarządcy obiektów budowlanych (0% i 1,8%).

Deskryptory TESE: dyrektor szkoły, finansowanie edukacji, zarządzanie, zarządzanie finansami, zarządzanie szkołą
TESE descriptors: headteacher, financing of education, management, financial management, school management
Publikacje:
  • Szelewa, S. (2012). Relacje między samorządem terytorialnym a dyrektorami szkół. W: M. Herbst (red.), Zarządzanie oświatą (s. 103-141). Pobrane z http://www.bc.ore.edu.pl/Content/252/bos_zarzdzanie+owiat.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"