BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Relacje między wychowankami i wychowawcami w internatach
Data: [1992]
Badacz: Władysław Grądzki
Abstrakt:

Przedmiotem badania był stosunek wychowanków internatów do wychowawców, internatu i współmieszkańców. Właściwe badanie ankietowe poprzedzono badaniami jakościowymi, przeprowadzonymi w trzech internatach. Na tym etapie do analiz wykorzystano 73 wypracowania na temat Jak zachowujesz się w internacie i od czego to zależy? Podaj konkretne przykłady, na podstawie których wyróżniono kategorie główne i szereg kategorii szczegółowych określających stosunek wychowanków do internatu, wychowawców i innych wychowanków. Badanie ankietowe objęło 432 wychowanków uczących się w klasach III-V i mieszkających w 14 internatach (od trzech do pięciu lat), położonych w województwach białostockim, łomżyńskim i suwalskim. 68% badanych stanowiły dziewczęta. Wyniki badania ukazały, że zachowanie młodzieży w internacie zależało przede wszystkim od wychowawców internatu, kierownika internatu i współmieszkańców. Deklarując stosunek do obowiązujących w internacie przepisów, wychowankowie zaznaczali najczęściej, że starają się ich przestrzegać (91,2%), choć jednocześnie 23,2% odpowiedziało, że ich nie przestrzega. Kolejną pozycję według częstości wskazań uzyskały odpowiedzi wychowawcy także powinni stosować się do regulaminu i porządku dnia (89,4%) oraz uważam je za niezbędne do regulacji współżycia (81,3%). 59,8% wychowanków odpowiedziało, że rozpracowali system i stosują się do przepisów zależnie od sytuacji. Relacje między wychowankami i wychowawcami można było na podstawie badania opisać następująco: większość wychowanków uznawała autorytet wychowawców (63,8%); najczęściej wychowankowie starali się współpracować z wychowawcami, gdy ci organizowali ciekawe imprezy (85,1%), poprosili o coś wychowanka (81,3%) i gdy wychowanków ciekawiło zadanie (68%); większość wychowanków starała się znajdować z wychowawcami wspólny język poprzez wypełnianie poleceń stosownie do swoich możliwości (81,4%), przewidywanie z góry wymagań wychowawców (63,7%) oraz dyskusja z wychowawcami (63,2%); wychowankowie uznali, że wychowawcy najczęściej stosują przymus, straszą karami lub wyrzuceniem z internatu (74,6%) oraz nie rozumieją wychowanków (65,9%). W relacjach ze współmieszkańcami badani starali się najczęściej kierować dobrem wszystkich i własnym (82,5%), pragnęli pomagać potrzebującym (82,4%) oraz starali się nie wchodzić „w kolizję z innymi” (78,7%).

Deskryptory TESE: szkoła z internatem, wychowawca, relacja dorosły – dziecko, szkoła podstawowa, relacje interpersonalne
TESE descriptors: boarding school, educational childcare staff, adult-child relation, primary school, interpersonal relations
Publikacje:
  • Grądzki, W. (1992). Relacje między wychowankami i wychowawcami w internatach. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 40-44.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"