BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież na wsi
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Michał Bargielski, Piotr Bekas, Hubert Borowski, Michał Danielewicz, Aleksandra Gołdys, Paweł Hess, Paulina Jędrzejewska, Agata Nowotny, Łukasz Ostrowski, Tomasz Ratter, Monika Stec, Bartosz Stodulski, Ewa Stokłuska, Agnieszka Strzemińska, Agata Tomaszuk, Maria Wierzbicka, Maria Wiśnicka
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza sytuacji młodzieży wiejskiej w Polsce. Badanie zostało zrealizowane przez Pracownię Badań i Innowacji "Stocznia" na zlecenie Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Badanie terenowe przeprowadzono w pięciu gminach wiejskich i jednej miejskiej: Sowale, Chyżyn, Niepomyśl, Kołysy, Wieprze Polskie, Zrycin. Badacze wykorzystali metodę etnograficzną (tygodniowy pobyt wśród społeczności lokalnej, spędzanie czasu z młodzieżą) w połączeniu z metodami jakościowymi (wywiady indywidualne z młodzieżą, ich rodzicami, przedstawicielami lokalnych instytucji i organizacji; warsztaty grupowe). W sumie przeprowadzono około 180 wywiadów indywidualnych. Młodzież odpowiadała na pytania o wyznawane wartości, plany i marzenia na przyszłość, ocenę kondycji zdrowotnej, poczucie spełnienia, spędzanie czasu wolnego, formy aktywności społecznej, stosunek do nauki itp. Na podstawie dostępnych danych ilościowych, które objęto analizą, stwierdzono, że 58% młodzieży do warunków udanego życia zaliczyło zdrowie, 41% udane małżeństwo, 40% pieniądze, 36% pracę i in. Większość badanych marzyło o odpowiedniej pracy (78% młodzieży ze wsi, 77% ogółem), 47% wszystkich badanych o niestresującej pracy (taki sam odsetek młodzieży ze wsi). Na podstawie wyników badania terenowego stworzono listę deficytów dotyczących młodzieży ze wsi. Najważniejsze deficyty były związane z brakiem równego dostępu, brakiem dostępu do kultury, brakiem działań dla starszej młodzieży i in.
 

Deskryptory TESE: młodzież, obszar wiejski, miejsce zamieszkania, środowisko społeczno-kulturowe, pochodzenie społeczne, szczebel lokalny
TESE descriptors: youth, rural area, place of residence, socio-cultural environment, social background, local level
Publikacje:
  • Strzemińska, A. i Wiśnicka, M. (2011). Młodzież na wsi : Raport z badania. Pobrane z http://www.rownacszanse.pl/books/18702_mlodziez_na_wsi_raport.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"