BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzież na wczesnej ścieżce adaptacji i emancypacji
Instytucja:
Data: 1991
Badacz: Zbigniew Kwieciński
Abstrakt:

Badanie miało na celu określenie poziomu racjonalności krytycznej młodzieży. Poprzez racjonalność krytyczną rozumiano sposób odnoszenia się do świata społecznego i dominującej kultury, który cechuje się zdolnością do analizy, zrozumienia, odsłonięcia ukrytej prawdy, demaskacji mitu i ideologii. W badaniu wykorzystano kwestionariusz Rola szkoły w moim życiu oraz Szkoła podstawowa w ocenie absolwentów. Objęto nim 3367 uczniów klas pierwszych wszystkich rodzajów szkół ponadpodstawowych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że badani zaliczali się najczęściej do orientacji wahliwej (38%), zaraz potem do adaptatywnej (33,9%). Orientacja określona jako nijaka dotyczyła 24,4% uczniów. Można było zatem stwierdzić, że 62,4% badanych nie zajęło zdecydowanego stanowiska. Poszukiwaną postawę krytyczną prezentowało 3,7% respondentów. Badani z tej grupy uczęszczali najczęściej do liceów ogólnokształcących i techników. Postawa adaptatywna przyjmowana była z kolei najczęściej przez uczniów ogólnokształcącego liceum wojskowego. Najmniej akceptowali szkołę uczniowie zasadniczych szkół rolniczych, ale nie akceptowali jej także uczniowie zasadniczych szkół nierolniczych oraz centrum kształcenia ustawicznego. Wiara w złożone funkcje szkoły wyznawana była w większym stopniu przez młodzież o gorszych warunkach startu kulturalnego i materialnego, w mniejszym zaś przez osoby ze środowisk wykształconych i o bardziej niezależnych pozycjach zawodowych.

Deskryptory TESE: młodzież, uczeń, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, postawa
TESE descriptors: youth, pupil, secondary school, vocational school, attitude
Publikacje:
  • Kwieciński, Z. (1992). Młodzież na wczesnej ścieżce adaptacji i emancypacji. (Z badań nad funkcjami szkoły w świadomości młodzieży). W: Z. Kwieciński, Socjopatologia edukacji (s. 86-95). Warszawa: "Edytor".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"