Obserwuj
Tytuł badania: |
Młodzież na rynku usług telekomunikacyjnych – 2012. Badanie klientów indywidualnych w wieku 15-24 lata |
Instytucja: |
|
Data: |
7 listopada 2012 – 20 listopada 2012 |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
Celem badania było określenie sposobów korzystania z telefonii komórkowej i internetu (TIK) przez młodzież w wieku od 15 do 24 lat. Próba badawcza liczyła 1626 osób; była reprezentatywna dla populacji Polski. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę bezpośrednich wywiadów ankieterskich, wspomaganych komputerowo. W badanej próbie znalazło się 829 mężczyzn i 797 kobiet. 39% respondentów stanowili uczniowie w wieku od 15 do 18 lat, 9% uczniowie w wieku od 19 do 24 lat, a 23% studenci w wieku od 19 do 24 lat. W grupie studentów było 12% studiujących stacjonarnie i 11% niestacjonarnie. 99% respondentów posiadało telefon komórkowy, a 81% dostęp do internetu. Okazało się, że na brak dostępu do internetu ma wpływ status społeczny – nie miał go co trzeci niepracujący badany i nieuczący się, a także co dziewiąty student. 66% młodzieży korzystało z internetu stacjonarnego – najczęściej młodzi mieszkający z rodzicami, także studenci i osoby z większych miast. 22% respondentów posiadało internet mobilny – głównie osoby po 20. roku życia, usamodzielniający się studenci, osoby pracujące i mieszkające poza domem rodzinnym. 7% posiadało oba typy internetu. 63% respondentów posiadało telefon na kartę – głównie najmłodsi badani, mieszkający z rodzicami, niepracujący i z mniejszych miejscowości. 71% ankietowanych deklarowało, że dostęp do internetu finansują im rodzice. 40% wybierało ofertę wspólnie z inną osobą, a 41% musiało zdać się na wybór kogoś innego. Na wybór oferty internetu miały wpływ opinie rodziny i znajomych oraz dostawców internetu. 24% badanych twierdziło, że doradzają innym w wyborze oferty dostępu do internetu. 82% respondentów twierdziło, że codziennie wysyłają kilka SMS-ów, a 67% wykonywało kilka połączeń dziennie. 30% młodzieży posiadało telefon typu smartfon, a 46% łączyło się z internetem za pomocą telefonu. |
Deskryptory TESE: |
Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna, komputer, sieć komputerowa, sprzęt komputerowy, sprzęt informatyczny |
TESE descriptors: |
Internet, ICT, computer, computer network, hardware, ICT equipment |
Publikacje: |
- Młodzież na rynku usług telekomunikacyjnych – 2012. Badanie klientów indywidualnych w wieku 15-24 lata. RAPORT. (2012). Pobrane z http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=12341
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.