BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stracone talenty. Negatywny stereotyp jako czynnik odpowiedzialny za niskie osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Sylwia Bedyńska, Joanna Dreszer
Abstrakt:

Autorki artykułu analizują wpływ negatywnego stereotypu na niskie osiągnięcia szkolne zdolnych uczniów. W badaniach dowiedziono (Steele, Aronson, 1995), że stereotyp znacznie modyfikuje liczbę rozwiązanych zadań w sytuacji, jeśli wskaże się uczniom, jakie zdolności są testowane, bez wspominania o treści stereotypu. Okazuje się również, że na testowanie zdolności matematycznych ma negatywny wpływ sytuacja, gdy w badanej grupie znajduje się mało dziewcząt alb gdy test jest rozwiązywany tylko przez dziewczęta (Inzlicht, Ben-Zeev, 2000). Badania dowodzą ponadto (Steele, Aronson, 1995; Aronson i in., 1999), że członkowie stereotypizowanych grup postępują szczególnie ostrożnie podczas rozwiązywania zadań – rzadziej zgadują odpowiedź i wykonują zadania wolniej. Świadczy to o obawie członków grup stereotypizowanych przed ocenianiem, co z kolei powoduje obniżenie skuteczności w sytuacji zagrożenia stereotypem. Inne badania dowiodły, że pozytywna albo negatywna informacja zwrotna, która stanowi podstawę późniejszych oczekiwań, w sytuacji zagrożenia stereotypem pozwala przewidywać poziom wykonania późniejszych zadań (Cadinu i in., 2003). Wniosek ten potwierdza tezę mówiącą, że dziewczęta, jeśli opierają się na stereotypach i oczekują niskich osiągnięć matematycznych, będą wykazywać zmniejszoną motywację do zajmowania się matematyką i przez to, pośrednio, będą miały niższe rzeczywiste osiągnięcia. Dowiedziono także (Steel, Aronson, 1995), że w sytuacji zagrożenia stereotypem następuje mniejsza identyfikacja z własną grupą – np. dziewczęta czują się mniej kobiece, a Afroamerykanie deklarują zainteresowania nietypowe dla swojej grupy. To z kolei może przekładać się na obniżenie oczekiwań i zmiany w ocenie ważności dziedziny, którą zajmują się osoby z grup stereotypizowanych. Widać to na przykładzie mniejszej liczby studentek matematyki albo studentów językoznawstwa.

Deskryptory TESE: uzdolniony, uzdolniony uczeń, społeczeństwo, kompetencje społeczne, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, nauki ścisłe, nauki humanistyczne
TESE descriptors: gifted, gifted pupil, society, social competences, learning outcome, re-assessment, natural sciences, humanities
Publikacje:
  • Bedyńska, S. i Dreszer, J. (2005). Stracone talenty. Negatywny stereotyp jako czynnik odpowiedzialny za niskie osiągnięcia szkolne uczniów zdolnych. W: Limont, W. i Cieślikowska, J. (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych (t. 1, s. 75-85). Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"