BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom osiągnięć szkolnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na etapie gimnazjum a forma organizacyjna kształcenia
Instytucja:
Data: czerwiec 2002 – luty 2003
Badacz: Iwona Chrzanowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jaki jest poziom kompetencji matematyczno-przyrodniczych i humanistycznych uczniów gimnazjum? Które treści humanistyczne czy matematyczno-przyrodnicze opanowane są pełniej przez uczniów gimnazjum? Czy wszystkie kompetencje badane testem humanistycznym opanowane są w równym stopniu, czy też są obszary, w obrębie których uczniowie gimnazjum ujawniają wyraźnie większe trudności? Jaki jest poziom wiadomości i umiejętności szkolnych uczniów klas wyrównawczych i terapeutycznych na etapie gimnazjum? Czy płeć jest czynnikiem warunkującym poziom osiągnięć szkolnych uczniów na etapie gimnazjum? Próbę badawczą stanowiło 2500 uczniów uczęszczających do szkół w pięciu województwach: łódzkim, kujawsko-pomorskim, świętokrzyskim, mazowieckim oraz wielkopolskim. Łącznie na wszystkich etapach kształcenia gimnazjalnego testem humanistycznym przebadano 2493 uczniów, a testem umiejętności matematyczno-przyrodniczych 2452 uczniów. Respondentów podzielono na cztery grupy: uczniów klas zwykłych gimnazjów ogólnodostępnych, uczniów z trudnościami w uczeniu się z klas zwykłych gimnazjów ogólnodostępnych; uczniów z klas wyrównawczych oraz uczniów z klas terapeutycznych. Do zebrania materiału badawczego zastosowano pomiar dydaktyczny osiągnięć szkolnych (z wykorzystaniem testów opracowanych przez Instytut Badań Kompetencji w Wałbrzychu w latach 2001-2002) oraz analizę dokumentów. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że najwyższy poziom osiągnięć humanistycznych w czterech badanych grupach prezentowali uczniowie z klas zwykłych gimnazjum ogólnodostępnego. Na podstawie zgromadzonego materiału ujawniono również, że w kolejnych latach nauki w gimnazjum spadał poziom zdolności przyswajania treści humanistycznych przewidzianych w programie nauczania. Wśród uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych zgodnie z analizą danych najwyższy poziom osiągnięć z zakresu treści humanistycznych odnotowano w grupie badanych o trudnościach w uczeniu się z klas zwykłych. Ponadto okazało się, że najlepiej opanowaną kompetencją humanistyczną były znajomość i rozumienie pojęć, natomiast najsłabiej przyswojoną – kompetencja tworzenia (w postaci wyrażenia opinii na temat danego stwierdzenia z umiejętnością argumentowania oraz zastosowaniem posiadanego zasobu wiedzy). Wykazano również, że poziom kompetencji humanistycznych na etapie szkoły gimnazjalnej był wyraźnie warunkowany przez płeć – w większości grup wyższe osiągnięcia uzyskiwały dziewczęta niż chłopcy. W przypadku treści matematyczno-przyrodniczych, podobnie jak i humanistycznych, odnotowano systematyczny spadek poziomu osiągnięć wraz z upływem lat kształcenia. Do najlepiej opanowanych zdolności w zakresie treści matematyczno-przyrodniczych zaliczono czytanie ze zrozumieniem i stosowanie wiedzy w praktyce, z kolei do najsłabiej rozwiniętych – znajomość i rozumienie pojęć. Ponadto stwierdzono, że płeć warunkowała poziom osiągnięć w teście matematyczno-przyrodniczym w grupie uczniów o trudnościach w uczeniu się z klas zwykłych (we wszystkich klasach wyższe wyniki uzyskiwały dziewczęta).

Deskryptory TESE: uczenie się, proces uczenia się, gimnazjum, trudności w nauce, specjalne potrzeby edukacyjne, zajęcia wyrównawcze, postępy w nauce, efekt uczenia się, uczeń, edukacja, program nauczania, płeć
TESE descriptors: learning, learning process, lower secondary, learning difficulty, special educational needs, curriculum support, study progress, learning outcome, pupil, education, curriculum, gender
Publikacje:
  • Chrzanowska, I. (2004). Poziom osiągnięć szkolnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na etapie gimnazjum a forma organizacyjna kształcenia. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"