BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lepiej urodzeni – lepiej wykształceni
Data: 1998 – 2005
Badacz: Barbara Smolińska-Theiss
Abstrakt:

W badaniu szukano odpowiedzi na następujące pytania: jak uczniowie elitarnych liceów warszawskich definiują swój status społeczny, co on dla nich oznacza i jak się z nim identyfikują; jak młodzież ta wykorzystuje czynniki statusowe w budowie własnej biografii edukacyjnej, jak sięga do zasobów i kapitału własnej rodziny; jak dzieci klasy średniej uczące się w elitarnych liceach warszawskich powielają i umacniają status społeczny swojej rodziny. Badaniami objęto uczniów najstarszych klas Liceum im. Cervantesa, Liceum przy Wydziale Pedagogicznym UW oraz Liceum Przymierza Rodzin w Warszawie. Badania miały charakter jakościowy i ilościowy. Posłużono się kwestionariuszem ankiety i wywiadami narracyjnymi. Badania jakościowe przeprowadzono dwa razy – w 2000 i 2005 roku. W badaniu porównawczym analizie poddano 222 ankiety z pierwszego etapu i 181 ankiet z drugiego. Natomiast w latach 1998–2003 przeprowadzono 86 wywiadów z maturzystami. 84,1% badanych było zadowolonych, że urodzili się w latach osiemdziesiątych XX wieku; 93,4% respondentów w pełni akceptowało rodziny pochodzenia. Blisko co trzeci uczeń był zadowolony z relacji z rodzicami i z życia towarzyskiego. Ponad 50% ankietowanych wyraziło zadowolenie ze swojej sytuacji finansowej. 83,8% uczniów wychowywało się w rodzinach pełnych. 36,1% leczyło się u prywatnego lekarza, a 67,8% – u prywatnego dentysty. 27,2% badanych posiadało doraźne źródło zarobkowania. 64,7% uczniów nie należało do żadnej organizacji ani stowarzyszenia. 13% było członkami wspólnot katolickich i klubów. Na podstawie wyników określono badaną młodzież jako nową grupę społeczną, wychowywaną w dobrobycie. Uczniów takich scharakteryzowano jako niewalczących o sukces, dobre wykształcenie i dobry zawód. Dla młodzieży tej edukacja i zawód to wybór, możliwość znalezienia dla siebie drogi życiowej.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, środowisko, środowisko społeczno-kulturowe, postawa, nierówność społeczna
TESE descriptors: family, parents, environment, socio-cultural environment, attitude, social inequality
Publikacje:
  • Smolińska-Theiss, B. (2008). Lepiej urodzeni – lepiej wykształceni. W: M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty (t. 4, s. 423-441). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"