BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęk w opinii dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Instytucja:
Data: 1998 – 1999
Badacz: Maria Burtowy
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii dzieci z klas I-III szkoły podstawowej na temat lęku. Badaniem objęto 90 dzieci, po 30 osób z różnych szkół podstawowych w Poznaniu. Ze względu na znaczenie wieku dzieci dobór próby miał charakter celowy, jednocześnie dzieci do badań dobierano losowo. Zebrane opinie wskazały, że lęk dla dzieci był stanem obawy, specjalnym rodzajem strachu i reakcją emocjonalną na zagrożenie. Zagrożenie to było dla badanych prawie zawsze konkretne i zależne od czynników zewnętrznych, stanowiło główną oś rozmyślań dzieci nad lękiem. Zagrożenie wywołujące lęk badanych miało źródło w informacjach przekazywanych przez dorosłych, co wiązało się z brakiem wiedzy dzieci na temat różnych zjawisk (i brakiem wyjaśnień ze strony dorosłych). Stosunek dzieci do zagrożeń zmieniał się wraz z poszerzaniem się własnych doświadczeń dzieci.

Deskryptory TESE: psychologia, relacja dorosły – dziecko, dziecko zagrożone, rozwój dziecka, szkoła podstawowa, wiek
TESE descriptors: psychology, adult-child relation, child at risk, child development, primary school, age
Publikacje:
  • Burtowy, M. (2000). Lęk w opinii dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Nauczyciel i Szkoła, 1, 83-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"