BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lęk ucznia a oddziaływania wychowawcze w rodzinie i szkole
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Henryk Raszkiewicz
Abstrakt:

Celem badania było określenie związku między nasileniem lęku (jako stanu, cechy i specyficznego lęku szkolnego) u dzieci dziesięcioletnich a wykształceniem rodziców i ich stylem wychowawczym oraz częstością popełnianych przez nauczycieli błędów. Badaniem objęto 43 uczniów klas trzecich w wieku 10 lat z dużego miasta (19 dziewczynek i 24 chłopców) oraz ich rodziców i nauczycieli. W badaniu posłużono się Inwentarzem Stanu i cechy Lęku dla Dzieci (STAIC) Ch.D. Spielbergera, C.D. Edwardsa, R.E. Lushene, J.Montuori i D. Platzek (Tucholska i Steuden, 1990) skierowanym do uczniów, Kwestionariuszem Rodzinnych Praktyk Wychowawczych J. Lautreya wypełnianym przez rodziców (pozwalającym odróżnić sztywną, giętką i słabą strukturę rodziny), Kwestionariuszem Autopercepcji Wychowawcy A. Guryckiej służącym do oceny przez nauczyciela jakości i liczby błędów popełnianych w pracy z uczniami, oraz Kwestionariuszem Lęku Szkolnego własnej konstrukcji, również skierowanym do nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić główną hipotezę – dzieci, których rodzice byli lepiej wykształceni oraz preferowali giętki styl interakcji, doświadczały istotnie mniej lęku w sytuacjach szkolnych oraz były zabezpieczone przed zwiększonym lękiem wywołanym przez błędy nauczycieli. Stwierdzono również znacznie większy poziom lęku (na wszystkich skalach uwzględnionych w badaniu) u chłopców niż u dziewcząt, ponadto sztywna struktura oddziaływań wychowawczych okazała się występować dwukrotnie częściej w przypadku synów niż córek. To właśnie chłopcy z rodzin gorzej wykształconych i stosujących sztywne metody wychowawcze byli szczególnie narażeni na lęk wywołany przez błędy nauczycieli, którego poziom był u nich istotnie wyższy. Niższy poziom wykształcenia rodziców oraz sztywny styl interakcji przyczyniał się także do zwiększania wartości wskaźnika lęku szkolnego, tym razem szczególnie u dziewcząt.

Deskryptory TESE: psychologia, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, rodzina, wychowanie dziecka
TESE descriptors: psychology, teacher-student relation, interpersonal relations, family, child rearing
Publikacje:
  • Raszkiewicz, H. (1999). Lęk ucznia a oddziaływania wychowawcze w rodzinie i szkole. Psychologia Wychowawcza, 4, 311-320.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"