BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lektury w stanie podejrzenia
Instytucja:
Data: 1994 – 1995
Badacz: Stanisław Bortnowski
Abstrakt:

Celem badania była analiza czytelnictwa lektur w szkole średniej. Badanie przeprowadzono za pomocą ankiety w siedmiu szkołach średnich (liceach i technikach) w różnych miejscowościach. Ankietę wypełniło 280 uczniów, spośród których 34,7% na ogół czyta wszystkie lektury, 23,2% na ogół czyta tylko krótsze teksty, 32,8% tylko streszczenia, a 9,3% niczego nie czyta. Lektury wymieniane przez uczniów: Chłopi, Lord Jim, Potop, Popiół i diament, Inny świat, Przedwiośnie, Dziadów cz. III, Pan Tadeusz. Wyniki badania wskazały na postępujący analfabetyzm lekturowy. W artykule pokazano także (w zestawieniu tabelarycznym) badania autora dotyczące: klasyki w szkole podstawowej (próba 349 uczniów z siedmiu miejscowości; 1995 rok) oraz deklaracji uczniów na temat lektury Potop (badania na próbie studentów; 2003 rok).

Deskryptory TESE: literatura dla dzieci i młodzieży, szkoła średnia, polski, czytanie, literatura
TESE descriptors: children's and youth literature, secondary school, Polish, reading, literature
Publikacje:
  • Bortnowski, S. (2004). Lektury w stanie podejrzenia. W: A. Janus-Sitarz (red.), Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty (s. 139-158). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych "Universitas".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"