BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Lektury młodych warszawiaków
Data: grudzień 1996
Badacz: Danuta Świerczyńska-Jelonek
Abstrakt:

Sondaż czytelniczy przeprowadzono w dziewięciu warszawskich bibliotekach dla dzieci i młodzieży oraz w siedmiu bibliotekach położonych na obrzeżach Warszawy. Do bibliotek skierowano się z pytaniami o najpoczytniejsze książki oraz najpopularniejszych autorów w 1996 roku. Wyniki badania ujawniły, że wśród lektur najmłodszych dominowały książki Disneya, szczególnie Pocahontas, Król LewPrzygody Kaczora Donalda. Dziewczęta w wieku 11-15 lat czytały najchętniej serie wydawnicze oraz twórczość kilku autorek: L.M. Montgomery, M. Musierowicz, K. Siesickiej i A. Lindgren. Nie zmieniała się również wysoka pozycja takich autorów jak Nienacki, Szklarski czy Niziurski. Coraz młodsi czytelnicy sięgali po książki Hitchcocka, J.R. Blacka, Toma B. Stone’a. Utrzymywało się również zainteresowanie książkami o narkomanii autorstwa Christiane F. czy Barbary Rosiek. Dane z sondażu potwierdziły również prawidłowość, zgodnie z którą ekranizacja promuje książkę. Do nowej mody literackiej można było zaliczyć książki norweskiego pisarza J. Gaardera, w tym szczególnie Świat Zofii.

Deskryptory TESE: czytanie, młodzież, literatura, szkoła podstawowa, miejsce zamieszkania
TESE descriptors: reading, youth, literature, primary school, place of residence
Publikacje:
  • Świerczyńska-Jelonek, D. (1997). Lektury młodych warszawiaków. Guliwer, 5, 44-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"