BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cele i osiągnięcia w uczeniu się
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Waldemar Kozłowski
Abstrakt:

W badaniu sformułowano następujące pytania: Jaki jest związek zmiennych osobowościowych, warunkujących motywację, z celami bliskimi i odległymi w czasie? Jakie właściwości przypisywane są celom bliskim i odległym w czasie? Jakie są powiązania pomiędzy zmiennymi osobowościowymi? Jaką rolę w określaniu celów, ich charakteryzowaniu oraz związkach ze zmiennymi osobowościowymi pełni środowiskowe zróżnicowanie (miejsce zamieszkania) studentów? Jakim zmianom ulega sposób charakteryzowania celów? Badaniem objęto 88 studentów pierwszego i trzeciego roku SGGW; w badanej próbie było 67% kobiet. W badaniu posłużono się autorskim kwestionariuszem, który zawierał skalę 13 pozycji mierzących motyw osiągnięć. Badanie wykazało, że motyw osiągnięć jest jednym z głównych czynników warunkujących szanse pomyślnych efektów uczenia się. Natomiast miejsce zamieszkania studentów warunkowało ich stosunek do celów i nasilenie cech osobowościowych. Kolejne badanie poświęcono kwestii związku celów dążeniowych i unikowych z cechami osobowościowymi studentów oraz ich wynikami w nauce i planami na przyszłość. W badaniu tym wzięło udział 70 studentów socjologii i 113 studentów informatyki. Okazało się m.in., że poziom skłonności depresyjnych, nawet nieduży, sprawia, że obniża się poziom zmiennych osobowościowych, warunkujących dążenie do celu. Stwierdzono także, że optymizm sprzyja osiągnięciom w nauce w umiarkowanym stopniu. Badane studentki dysponowały korzystniejszą konfiguracją cech motywacyjnych, które sprzyjały realizacji celów. W trzecim z badań mierzono związek celów studentów z ich osiągnięciami i oczekiwaniami. Uwzględniono trzy rodzaje celów: mistrzowskie, nastawienie na wykazywanie się oraz na unikanie wykazywania się. Sprawdzono, czy wybór określonych celów ma związek z cechami osobowościowymi uwzględnionymi w poprzednich badaniach, czyli z poczuciem skuteczności, sensu, motywem osiągnięć i poziomem optymizmu. W badaniu wzięło udział 93 studentów socjologii i transportu; w badanej próbie znalazło się 67 kobiet. Badanie nie wykazało istotnych związków między celami a wynikami w nauce.

Deskryptory TESE: student, motywacja, efekt uczenia się, cele kształcenia, osobowość
TESE descriptors: student, motivation, learning outcome, aims of education, personality
Publikacje:
  • Kozłowski, W. (2006). Cele i osiągnięcia w uczeniu się. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"