Abstrakt: |
W badaniu sformułowano następujące pytania: Jaki jest związek zmiennych osobowościowych, warunkujących motywację, z celami bliskimi i odległymi w czasie? Jakie właściwości przypisywane są celom bliskim i odległym w czasie? Jakie są powiązania pomiędzy zmiennymi osobowościowymi? Jaką rolę w określaniu celów, ich charakteryzowaniu oraz związkach ze zmiennymi osobowościowymi pełni środowiskowe zróżnicowanie (miejsce zamieszkania) studentów? Jakim zmianom ulega sposób charakteryzowania celów? Badaniem objęto 88 studentów pierwszego i trzeciego roku SGGW; w badanej próbie było 67% kobiet. W badaniu posłużono się autorskim kwestionariuszem, który zawierał skalę 13 pozycji mierzących motyw osiągnięć. Badanie wykazało, że motyw osiągnięć jest jednym z głównych czynników warunkujących szanse pomyślnych efektów uczenia się. Natomiast miejsce zamieszkania studentów warunkowało ich stosunek do celów i nasilenie cech osobowościowych. Kolejne badanie poświęcono kwestii związku celów dążeniowych i unikowych z cechami osobowościowymi studentów oraz ich wynikami w nauce i planami na przyszłość. W badaniu tym wzięło udział 70 studentów socjologii i 113 studentów informatyki. Okazało się m.in., że poziom skłonności depresyjnych, nawet nieduży, sprawia, że obniża się poziom zmiennych osobowościowych, warunkujących dążenie do celu. Stwierdzono także, że optymizm sprzyja osiągnięciom w nauce w umiarkowanym stopniu. Badane studentki dysponowały korzystniejszą konfiguracją cech motywacyjnych, które sprzyjały realizacji celów. W trzecim z badań mierzono związek celów studentów z ich osiągnięciami i oczekiwaniami. Uwzględniono trzy rodzaje celów: mistrzowskie, nastawienie na wykazywanie się oraz na unikanie wykazywania się. Sprawdzono, czy wybór określonych celów ma związek z cechami osobowościowymi uwzględnionymi w poprzednich badaniach, czyli z poczuciem skuteczności, sensu, motywem osiągnięć i poziomem optymizmu. W badaniu wzięło udział 93 studentów socjologii i transportu; w badanej próbie znalazło się 67 kobiet. Badanie nie wykazało istotnych związków między celami a wynikami w nauce. |