Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie jest ukierunkowanie perspektywy czasowej młodzieży? Czy treść celów i planów życiowych różni się w zależności od wieku młodzieży? Przyjęto wstępnie, że perspektywa młodzieży jest najczęściej zorientowana na przyszłość oraz że wiek wpływa na treść celów i planów życiowych młodzieży. Do zebrania materiału wykorzystano autorską technikę Moje Wartości, Cele i Plany Życiowe, a także zmodyfikowaną Metodę Motywacyjną Indukcji MIM Nuttina (1980). Badaniem objęto 317 uczniów, w tym 140 ze szkół gimnazjalnych i 177 licealistów. Młodzież gimnazjalna do swoich celów zaliczyła rodzinę (57% wskazań) oraz pracę (30%), a licealiści – rodzinę (48%), szczęście (38%) oraz pracę (20%). Plany dotyczące kolejnego roku to dla gimnazjalistów nauka (23% wskazań) oraz zdanie do liceum (21%), a dla licealistów – zdanie matury (41%), studia (24%) oraz aktualna nauka (16%). Do celów na najbliższych 10 lat licealiści częściej zaliczali pracę i rodzinę, a gimnazjaliści – zdrowie. Wyniki badania ujawniły występowanie wśród młodzieży perspektywy czasowej zorientowanej na przyszłość i teraźniejszość. Gimnazjaliści okazali się częściej niż licealiści zorientowani na teraźniejszość, a licealiści – częściej niż gimnazjaliści na przyszłość (różnica na poziomie istotności statystycznej). |