BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Cele i strategie uczenia się
Data: [2010]
Badacz: Waldemar Kozłowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie związków między celami i strategiami uczenia się. W badaniu uwzględniono trzy rodzaje celów uczenia się: sprawnościowe, wykonaniowe i ukierunkowane na unikanie wykonania. Ich pomiaru dokonano za pomocą trzech odpowiadających każdemu celowi stwierdzeń, do których ustosunkowywali się respondenci. Do pomiaru strategii wykorzystano z kolei sześć skal wybranych z kwestionariusza QSA M. Pellerya w adaptacji K. Franczaka (2005). Badaniem objęto 24 uczniów klas drugich i trzecich gimnazjum państwowego z małego miasta oraz 34 uczniów klas pierwszych i drugich stołecznego gimnazjum społecznego. Oprócz tego w badaniu uczestniczyło również 69 studentów drugiego roku pedagogiki państwowej uczelni wyższej w Warszawie. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność między celami i strategiami uczenia się, przy czym związki te nie były jednoznaczne i miały inny charakter w zależności od rodzaju szkoły i wieku uczniów. Potwierdzono podstawowe założenie badania: uczniowie, dla których uczenie się stanowiło okazję do poszerzania kompetencji osobistego rozwoju, byli bardziej skłonni do posługiwania się strategiami uczenia się polegającymi na samodzielnym sterowaniu tym procesem i włączaniu nowych informacji w obręb już istniejących struktur poznawczych (integracja). Stwierdzono również duże zróżnicowanie celów uczenia się wśród badanych oraz zbieżność wyników uzyskanych w grupie gimnazjalistów i studentów, wśród których dominowały cele sprawnościowe nad wykonaniowymi.

Deskryptory TESE: student, uczenie się, strategia, gimnazjum, motywacja
TESE descriptors: student, learning, policy, lower secondary, motivation
Publikacje:
  • Kozłowski, W. (2010). Cele i strategie uczenia się. Edukacja, 3, 42-57.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"