BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mikroinformatyka szkolna w opinii nauczycieli
Data: 1989
Badacz: Jan Skłodowski
Abstrakt:

Badania miały na celu scharakteryzowanie nauczania informatyki (TIK) i wykorzystania przez nauczyciela mikrokomputerów jako pomocy technicznej w nauczaniu.  Ankietę przeprowadzono w szkołach warszawskich i z terenu województwa stołecznego, jeśli w danych placówkach istniały warunki do nauczania informatyki. Dwa typy kwestionariusza: Nauczanie informatyki oraz Nauczanie wspomagane komputerowo rozesłano do szkół ponadpodstawowych. Pierwszą ankietę otrzymali nauczyciele informatyki (także ci w trakcie kursów dokształcających), drugą – nauczyciele wspomagający komputerowo dydaktykę własnego przedmiotu. Okazało się, że kadra nauczycieli informatyki jest dopiero na etapie formowania się, tylko 8% badanych posiadało dyplom informatyka. Nauczyciele korzystali z mikrokomputerów, jednak często w jednej placówce sprzęt informatyczny pochodził od różnych producentów i był niekompatybilny. 90% badanych korzystało z drukarki, 38% z dysku twardego. Żaden z respondentów nie wykorzystywał modemu. Wśród postulatów nauczycieli zanotowano: wzbogacenie oferty oprogramowania, lepsze przygotowanie merytoryczne, większe możliwości sprzętowe, obecność etatowego informatyka w szkole. Znacznie rzadsze było wykorzystanie mikrokomputerów w nauczaniu. Nauczyciele wspomagający nauczanie swojego przedmiotu mikrokomputerami mieli wykształcenie wyższe i raczej długi staż zawodowy. Byli to najczęściej nauczyciele matematyki, fizyki, astronomii albo technicznych przedmiotów zawodowych.  Według wyników badań granice między informatyką jako samodzielną dyscypliną szkolną a innymi aktywnościami szkolnymi w zakresie wykorzystania mikrokomputera są często jedynie formalne. Mimo to autor pozytywnie ocenił wysiłek nauczycieli w wykorzystaniu sprzętu informatycznego w dydaktyce. W 1988 r. Jan Skłodowski przeprowadził podobne badania – z wykorzystaniem identycznych ankiet – w Kantonie Genewy w Szwajcarii ("Ruch Pedagogiczny" 1990, nr 1). 

Deskryptory TESE: ankieta, nauczyciel, sieć komputerowa, sprzęt informatyczny, sprzęt komputerowy, użytkowanie komputerów, komputer, nauczanie wspomagane komputerem, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: questionnaire, teacher, computer network, ICT equipment, hardware, computer usage, computer, computer-assisted learning, ICT
Publikacje:
  • Skłodowski, J. (1991). Mikroinformatyka szkolna w opinii nauczycieli. Nowa Szkoła, 2, 77-80.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"